Pengesahan Ketua
Jabatan:
Tarikh:
|
UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
RANCANGAN INSTRUKSIONAL
Fakulti :
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia
Jabatan :
Jabatan Asas Pendidikan
Semester :
Satu
Sesi :
2012/2013
Nama Kursus :
Kajian Tindakan Dalam Pendidikan
Kod Kursus : KPR 4063
Jam Kredit :
3 kredit (3
jam kuliah)
Prasyarat :
Tiada
Butir-butir Pensyarah :
Nama :
E-mail :
Nombor Telefon :
No.bilik :
SINOPSIS
KURSUS :
Kursus ini meliputi aspek-aspek yang
berkaitan dengan latarbelakang sejarah dan pemikiran kajian tindakan, definisi,
rasional dan kepentingan kajian tindakan.
Di samping itu prosedur dan proses menjalankan kajian tindakan juga akan
diberi tumpuan. Kemahiran-kemahiran
khusus berkait dengan perlaksanaan kajian tindakan seperti kaedah dan teknik
pengumpulan data, analisis dan interpretasi serta menulis proposal kajian
tindakan juga akan diberi perhatian.
Isu-isu lain yang berkaitan dengan melaksanakan kajian tindakan dengan
lebih beretika dan berkesan seperti isu etika, kesahan dan kebolehpercayaan dan
generalisasi akan didedahkan.
Bukti-bukti kajian tindakan akan dijadikan bahan untuk pelajar memahami
dan menganalisis dapatan kajian tindakan bagi mendapatkan pemahaman serta
kemahiran yang sesuai dalam melaksanakan kajian tindakan.
.
LEARNING
OURCOMES : (*Overall)
1. Pelajar dapat
mengenalpasti pelbagai jenis masalah dalam penyelidikan pendidikan
|
2. Pelajar dapat
menguasai pengetahuan dan kemahiran dalam menjalankan kajian tindakan di
sekolah
|
3. Pelajar dapat menilai
secara kritikal hasil kajian tindakan
|
4. Pelajar dapat menjalankan
kajian tindakan di sekolah
|
RUJUKAN
UTAMA :
Othman
Bin Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
Carr, W.
and Kemmis, S. (1986) Becoming Critical. Education, Knowledge and Action
Research, Lewes: Falmer.
Elliot, J. (1991) Action
Research for Educational Change, Buckingham: Open University Press.
RUJUKAN
TAMBAHAN :
MacIntyre, C. (2002) The
Art of the Action Research in the Classroom, London : David Fulton.
McNiff, J. (1994) Action Research: Principles and Practice,
London :Routledge
Mills, G.E. (2003). Action
Research: A Guide for the Teacher Researcher, 2nd Ed., Upper Saddle River NJ :
Merrill.
Stenhouse, L., (1975). An Introduction to Curriculum Research and
Development. London :Heinemann
Zuber-Skerritt,
O. (ed.) (1996) New Directions in Action Research, London : Falmer
STRUKTUR PENGAJARAN :
PENILAIAN :
TUGASAN
Tugasan 1 Menyediakan
Kertas Cadangan Kajian Tindakan
Tugasan 2 Menyediakan Laporan
Kajian Tindakan
|
20 %
40%
|
PEPERIKSAAN AKHIR
|
40%
|
JUMLAH
|
100%
|
PEMBAHAGIAN STUDENT LEARNING TIME (SLT)
Peruntukan SLT Kursus = 78 jam
No.
|
Aktiviti
|
Jumlah Jam
|
1. |
Kuliah |
42 jam
|
2. |
Tugasan |
36 jam
|
3. |
||
4. |
||
5. |
||
Jumlah jam keseluruhan |
78 jam
|
GRED KURSUS
Gred
|
Julat Markah
|
PNG(S/K)
|
Taraf
|
A
|
80 – 100
|
4.00
|
Cemerlang
|
A-
|
75 – 79
|
3.70
|
Cemerlang
|
B+
|
70 – 74
|
3.40
|
Kepujian
|
B
|
65 – 69
|
3.00
|
Kepujian
|
B-
|
60 – 64
|
2.70
|
Kepujian
|
C+
|
55 – 59
|
2.40
|
Lulus
|
C
|
50 – 54
|
2.00
|
Lulus
|
C-
|
45 – 49
|
1.70
|
Lulus Lemah
|
D+
|
40 – 44
|
1.40
|
Lulus Lemah
|
D
|
35 – 39
|
1.00
|
Lulus Lemah
|
F
|
0 – 34
|
0
|
Gagal
|
JADUAL PENGAJARAN
KULIAH
|
TAJUK
KULIAH
|
RUJUKAN
|
Minggu 1
|
Pengenalan kepada Kajian Tindakan Dalam Pendidikan – An
Overview
|
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
Elliot, J. (1991) Action Research
for Educational Change, Buckingham: Open University Press.
|
Minggu 2
|
Pengenalan kepada Jenis-jenis penyelidikan. Definisi
dan kepentingan.
|
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
Elliot, J. (1991) Action Research
for Educational Change, Buckingham: Open University Press.
|
Minggu 3
|
Guru sebagai Penyelidik
|
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
Elliot, J. (1991) Action Research
for Educational Change, Buckingham: Open University Press.
|
Minggu 4
|
Latar Sejarah, Pemikiran. Konsep dan
Ciri-ciri Kajian Tindakan
|
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
Elliot, J. (1991) Action Research
for Educational Change, Buckingham: Open University Press.
|
Minggu 5
|
Proses dan Prosedur Kajian Tindakan
|
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
Elliot, J. (1991) Action Research
for Educational Change, Buckingham: Open University Press.
|
Minggu 6
|
Menulis Kertas Cadangan Kajian Tindakan
|
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
Elliot, J. (1991) Action Research
for Educational Change, Buckingham: Open University Press.
|
Minggu 7
|
Merancang dan Melaksana Kajian Tindakan
·
Peringkat
Tinjauan – Mengenalpasti Masalah
·
Sorotan
literatur
|
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
Bogdan,
R.C. & Biklen, S.K., (1998) Qualitative Research for Education, An Introduction
to Theory and Methods, 3rd Ed.,
|
Minggu
8
|
Merancang dan Melaksana Kajian Tindakan
·
Peringkat Merancang
Tindakan
·
Peringkat Tindakan
|
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
Bogdan, R.C. & Biklen, S.K., (1998) Qualitative
Research for Education, An Introduction to Theory and Methods, 3rd
Ed., Boston:Allyn & Bacon
|
Minggu 9
|
Merancang dan Melaksana Kajian
Tindakan
·
Peringkat Memerhati. Menganalisis dan Menginterpretasi
Data
|
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
Bogdan,
R.C. & Biklen, S.K., (1998) Qualitative Research for Education, An
Introduction to Theory and Methods, 3rd Ed.,
|
Minggu 10
|
Merancang dan Melaksana Kajian
Tindakan
|
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
Bogdan,
R.C. & Biklen, S.K., (1998) Qualitative Research for Education, An
Introduction to Theory and Methods, 3rd Ed.,
|
Minggu 11
|
Melapor Dapatan Kajian Tindakan
·
Analisis
Data dan Interpretasi Data
·
Format
Laporan
|
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
Bogdan,
R.C. & Biklen, S.K., (1998) Qualitative Research for Education, An
Introduction to Theory and Methods, 3rd Ed.,
|
Minggu 12
|
Cabaran, Isu dan kualiti Kajian
Tindakan
·
Etika
·
Generalisasi
·
Kesahan
dan Kebolehpercayaan
|
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
Bogdan,
R.C. & Biklen, S.K., (1998) Qualitative Research for Education, An
Introduction to Theory and Methods, 3rd Ed.,
|
Minggu 13
|
Menganalisis dan menilai Laporan Kajian Tindakan
|
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
Guba, E.
(1990) The Paradigm Dialog,
|
Minggu 14
|
Rumusan
|
Tugasan Kerja Kursus 1
1. Menyediakan
proposal/kertas cadangan Kajian Tindakan (Berkumpulan) – 20%
n Mengenalpasti masalah
kajian – pelajar dikehendaki menemubual guru di sekolah untuk mengenalpasti
masalah berkait dengan pengajaran dan pembelajaran. Pelajar dikehendaki menulis laporan tentang
temubual dengan menyatakan masalah yang dikenalpasti. Laporan ditulis dalam tiga muka surat.
n Membuat kajian literatur
tentang masalah yang telah dikenalpasti dan membuat penulisan tentang kajian
literatur yang telah dibuat. Laporan
dalam 3 muka surat.
n Mengenalpasti teknik
pengumpulan data untuk mengumpul data tentang masalah yang dikenalpasti –
Sediakan cadangan teknik pengumpulan data yang akan digunakan dalam 2 muka
surat
n Merancang tindakan yang
akan dijalankan serta tuliskan perancangan yang akan dijalankan.
n Melengkapkan proposal
kajian
Penyediaan secara
berkumpulan seramai 3/4 orang.
Format Proposal:
Sediakan proposal
kajian tindakan dalam 15 – 20 muka surat.
Ditaip dengan langkau 1.5, jenis dan saiz font adalah Arial 11.
Tarikh menghantar portfolio:
Minggu 8
Tugasan Kerja Kursus 2
2. Menilai
laporan Kajian Tindakan – 40%
n Penyediaan
laporan Kajian Tindakan secara berkumpulan seramai 3/4 orang (kumpulan yang
sama dengan penyediaan proposal)
n Format
Laporan:
n Penilaian
ditulis dalam 8 – 10 muka surat. Ditaip
dengan langkau 1.5, jenis dan saiz font adalah Arial 11
n
Tarikh
menghantar penilaian laporan: Minggu 12
No comments:
Post a Comment