Pengesahan Ketua
Jabatan:
Tarikh:
|
UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
RANCANGAN INSTRUKSIONAL
Fakulti : Perniagaan dan Ekonomi
Jabatan :
Perakaunan dan Kewangan
Semester :
2
Sessi :
2010/2011
Kursus : Kaedah
Mengajar
Kod : KPD
4046
Jam Kredit :
6
SLT :
240 jam
Pra-syarat :
Tiada
Butir-butir Pensyarah:
Nama : IBRAHIM BIN TAMBY CHEK
E-mail :
ibrahim@fpe.upsi.edu.my
Tel. No : 05-4506159
Bilik Pejabat : T4
– B14 Anjung Timur
Bangunan IPSI
Universiti
Pendidikan Sultan Idris
SINOPSIS KURSUS :
Kursus ini
membincang teori dan model pengajaran dan pembelajaran yang berkaitan dengan
bidang pengkhususan dan membimbing pelajar dalam aspek pengetahuan kandungan
pedagogi yang meliputi: merancang pengajaran dengan mengambil kira
konsep-konsep berkaitan pengajaran dan pembelajaran; melaksanakan pelan
pengajaran dan pembelajaran; dan mentaksir perlaksanaan pelan.
HASIL PEMBELAJARAN :
1. Mereka bentuk pelan pengajaran, pelaksanaan dan pentaksiran (C6)
|
2. Menyusun atur pelakuan selaras dengan pelan pengajaran, pelaksanaan dan
pentaksiran yang dilaksanakan (P3)
|
3. Mempertahankan pelan pengajaran, pelaksanaan dan pentaksiran yang
dilaksanakan (A3, KOM3)
|
4. Mengenal pasti masalah dalam pelan pengajaran, pelaksanaan dan
pentaksiran, serta mencari penyelesaian alternatif (LL2)
|
STRUKTUR PENGAJARAN :
Kuliah, perbincangan, projek berkumpulan, pembentangan, pengajaran
mikro/makro, rujukan perpustakaan dan laman web.
PEMBAHAGIAN STUDENT
LEARNING TIME (SLT)
Peruntukan SLT Kursus = 240 jam
No.
|
Aktiviti
|
Jumlah Jam
|
1.
|
Kuliah
|
48
|
2.
|
Pengajaran
Mikro/Makro
|
36
|
3.
|
Tugasan kumpulan – Penyediaan 3 rancangan mengajar
(20%)
Tugasan kumpulan – Laporan
A - Penentuan dan perancangan topik (15%)
B - Pernyataan hasil pembelajaran (5%)
C - Jadual penentuan kandungan pelajaran (5%)
D - Pendekatan Pengajaran (25%)
E - Penilaian summatif (10%)
|
80
|
4.
|
Persediaan sebelum kuliah dan ulangkaji
|
38
|
5.
|
Pembentangan
dan Perbincangan
|
38
|
|
Jumlah
jam keseluruhan
|
240
|
GRED KURSUS :
Gred
|
Julat
Markah
|
PNG(S/K)
|
Taraf
|
A
|
80 – 100
|
4.00
|
Cemerlang
|
A-
|
75 – 79
|
3.70
|
Cemerlang
|
B+
|
70 – 74
|
3.40
|
Kepujian
|
B
|
65 – 69
|
3.00
|
Kepujian
|
B-
|
60 – 64
|
2.70
|
Kepujian
|
C+
|
55 – 59
|
2.40
|
Lulus
|
C
|
50 – 54
|
2.00
|
Lulus
|
C-
|
45 – 49
|
1.70
|
Gagal –Ulang
Peperiksaan
|
D+
|
40 – 44
|
1.40
|
Gagal –Ulang
Peperiksaan
|
D
|
35 – 39
|
1.00
|
Gagal –Ulang
Peperiksaan
|
F
|
0 – 34
|
0
|
Gagal – Ulang
Kursus
|
JADUAL PENGAJARAN :
KANDUNGAN
|
MINGGU
|
|
JAM
|
|
1
|
·
Analisis struktur ilmu
(knowledge and skills): fakta, konsep, prosidur, klasifikasi, prinsip, dan teori
dalam sesuatu topik.
·
Jadual penentu
kandungan dan urutan unit-unit pengajaran & pembelajaran.
·
Profil rancangan
mengajar harian.
·
Analisis sukatan.
|
6
|
|
2
|
Model Pengajaran & Pembelajaran (contoh seperti model Tyler/ Masteri)
meliputi:
1. Hasil pembelajaran
2. Kaedah penyampaian
3. Penglibatan pelajar
4. Penilaian
5. Pengukuhan
(Model-model lain yang sesuai dengan bidang
pengkhususan)
Mengenal pasti dan menulis hasil pembelajaran
·
Taksonomi Kognitif
·
Taksonomi Psikomotor
·
Taksonomi Afektif
Turutan perancangan tahunan, mingguan dan harian
|
6
|
|
3
|
Model Shulman
Kemahiran utama pengajaran/ penyampaian:
·
komunikasi
·
penyoalan (taksiran)
·
pengukuhan
·
refleksi
|
6
|
|
4
|
Merancang penglibatan dan aktiviti pelajar
·
Merancang pelbagai
latihan untuk pelajar
·
Tingkahlaku terlihat (overt behaviour) cth menulis, melukis,
membuat eksperimen
·
Tingkahlaku tidak
terlihat (covert behaviour) cth
beri perhatian, berfikir
Pengurusan bilik darjah
·
Kuasa dan gaya
kepimpinan
·
Model-model pengurusan
tingkah laku dan disiplin pelajar
|
6
|
|
5
|
Penilaian dan pentaksiran
·
Kenapa menilai
·
Kaedah mendapat
maklumat untuk menilai cth ujian bertulis, demonstrasi oleh pelajar, contoh
kerja pelajar
·
Kesahan dan
kebolehpercayaan instrumen
·
Skor dan tafsiran
mengikut rujukan kriteria, rujukan norma, rujukan kendiri
|
6
|
|
6 - 8
|
Pengajaran Mikro
i. Pengajaran Deduktif
ii. Pengajaran Induktif
(Mengguna kombinasi pendekatan deduktif dan induktif
secara intergrasi
iii. Pengajaran Interaktif antara pelajar
·
Perbincangan (Classroom discussion model)
·
STAD, TGT, Jigsaw dll
iv. Pengajaran dan pemupukan pemikiran kreatif
|
18
|
|
9-14
|
Pengajaran Makro/Mikro
|
36
|
PENTAKSIRAN KURSUS
Kerja kursus – 100% (rujuk Tugasan Kursus KPD5042)
|
|
a. Ujian berkala
|
20%
|
b. Perancangan dan penyediaan pengajaran
|
60%
|
i.
Penentuan topik dan
jadual spesifikasi kandungan
|
(15%)
|
ii.
Merancang 1 unit
pembelajaran mengandungi sekurang-kurangnya 3 rancangan pembelajaran dengan Menggunakan 2 cara yang
berbeza
|
(30%)
|
iii.
Menyediakan alat
penilaian bagi satu unit pembelajaran yang dikenal pasti
|
(15%)
|
c. Pelaksanaan pengajaran
|
20%
|
RUJUKAN
1. Arends, R.I. (2009). Learning to
teach (8th Edition), New York: McGraw-Hill
2. Gunter. M.A., Estes, T.H. & Schwab, J. (2003). Instruction: A models approach (4th Edition),
Allyn & Bacon: Boston.
3. Heninich, R., Molenda, M. R. & Dmaldino S. E. (2005). Instructional media and technologies
for learning (8th
Edition), New Jersey: Prentice Hall.
4. Lin, R. L. & Gronland, N. E. (2000). Measurement and assessment in teaching (8th Edition),
New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
5. Moore, K.D. (2003). Classroom
teaching skills (5th Edition), New York: McGraw Hill.
6. Rajendran, N.S. (2008). Teaching and
acquiring higher-order thinking skills: Theory and
practice, Penerbit UPSI: Tg
Malim, Perak
No comments:
Post a Comment