Kata motivasi

"Tiada siapa yang paling pandai dan paling bodoh di dunia ini kerana setiap yang pandai itu boleh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai."
Jadilah Guru yang Cemerlang Dunia & Akhirat

Wednesday, September 12, 2012

RI untuk Kaedah Mengajar


Pengesahan Ketua Jabatan:
 
 
 
 
Tarikh:



UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS

 

RANCANGAN INSTRUKSIONAL




Fakulti                                    :           Perniagaan dan Ekonomi

Jabatan                      :           Perakaunan dan Kewangan

Semester                    :           2

Sessi                           :           2010/2011

Kursus                      :           Kaedah Mengajar

Kod                            :           KPD 4046

Jam Kredit                 :           6

SLT                             :           240 jam          

Pra-syarat                  :           Tiada

 

Butir-butir Pensyarah:        

 

Nama                          :           IBRAHIM BIN TAMBY CHEK

E-mail                         :           ibrahim@fpe.upsi.edu.my

Tel. No                        :           05-4506159


Bilik Pejabat              :           T4 – B14 Anjung Timur

Bangunan IPSI

                                                Universiti Pendidikan Sultan Idris

 

SINOPSIS KURSUS :

 

Kursus ini membincang teori dan model pengajaran dan pembelajaran yang berkaitan dengan bidang pengkhususan dan membimbing pelajar dalam aspek pengetahuan kandungan pedagogi yang meliputi: merancang pengajaran dengan mengambil kira konsep-konsep berkaitan pengajaran dan pembelajaran; melaksanakan pelan pengajaran dan pembelajaran; dan mentaksir perlaksanaan pelan.

                                                                                                         

HASIL PEMBELAJARAN : 

1.    Mereka bentuk pelan pengajaran, pelaksanaan dan pentaksiran (C6)
 
2.    Menyusun atur pelakuan selaras dengan pelan pengajaran, pelaksanaan dan pentaksiran yang dilaksanakan (P3)
 
3.    Mempertahankan pelan pengajaran, pelaksanaan dan pentaksiran yang dilaksanakan (A3, KOM3)
 
4.    Mengenal pasti masalah dalam pelan pengajaran, pelaksanaan dan pentaksiran, serta mencari penyelesaian alternatif (LL2)
 

 

STRUKTUR PENGAJARAN :

 

Kuliah, perbincangan, projek berkumpulan, pembentangan, pengajaran mikro/makro, rujukan perpustakaan dan laman web.

 

 

PEMBAHAGIAN STUDENT LEARNING TIME (SLT)

 

Peruntukan SLT Kursus =     240    jam

 

No.
Aktiviti
Jumlah Jam
1.
Kuliah
48
2.
Pengajaran Mikro/Makro
36
3.
Tugasan kumpulan – Penyediaan 3 rancangan mengajar (20%)
Tugasan kumpulan – Laporan
A - Penentuan dan perancangan topik (15%)
B - Pernyataan hasil pembelajaran (5%)
C - Jadual penentuan kandungan pelajaran (5%)
D - Pendekatan Pengajaran (25%)
E - Penilaian summatif (10%)
 
 
         80
4.
Persediaan sebelum kuliah dan ulangkaji
38
5.
Pembentangan dan Perbincangan
38
 
Jumlah jam keseluruhan
240

 

GRED KURSUS :

Gred
Julat Markah
PNG(S/K)
Taraf
A
80 – 100
4.00
Cemerlang
A-
75 – 79
3.70
Cemerlang
B+
70 – 74
3.40
Kepujian
B
65 – 69
3.00
Kepujian
B-
60 – 64
2.70
Kepujian
C+
55 – 59
2.40
Lulus
C
50 – 54
2.00
Lulus
C-
45 – 49
1.70
Gagal –Ulang Peperiksaan
D+
40 – 44
1.40
Gagal –Ulang Peperiksaan
D
35 – 39
1.00
Gagal –Ulang Peperiksaan
F
0 – 34
0
Gagal – Ulang Kursus

 

JADUAL PENGAJARAN :

KANDUNGAN
MINGGU
 
JAM
 
1
·         Analisis struktur ilmu (knowledge and skills): fakta, konsep, prosidur, klasifikasi, prinsip, dan teori dalam sesuatu topik.
·         Jadual penentu kandungan dan urutan unit-unit pengajaran & pembelajaran.
·         Profil rancangan mengajar harian.
·         Analisis sukatan.
 
6
 
2
Model Pengajaran & Pembelajaran  (contoh seperti model Tyler/ Masteri) meliputi:
1.    Hasil pembelajaran
2.    Kaedah penyampaian
3.    Penglibatan pelajar
4.    Penilaian
5.    Pengukuhan
 
(Model-model lain yang sesuai dengan bidang pengkhususan)
Mengenal pasti dan menulis hasil pembelajaran
·         Taksonomi Kognitif
·         Taksonomi Psikomotor
·         Taksonomi Afektif
 
Turutan perancangan tahunan, mingguan dan harian
 
6
 
3
Model Shulman
Kemahiran utama pengajaran/ penyampaian:
·         komunikasi
·         penyoalan (taksiran)
·         pengukuhan
·         refleksi
 
 
6
 
4
Merancang penglibatan dan aktiviti pelajar
·         Merancang pelbagai latihan untuk pelajar
·         Tingkahlaku terlihat (overt behaviour) cth menulis, melukis, membuat eksperimen
·         Tingkahlaku tidak terlihat (covert behaviour) cth beri perhatian, berfikir
 
Pengurusan bilik darjah
·         Kuasa dan gaya kepimpinan
·         Model-model pengurusan tingkah laku dan disiplin pelajar
 
6
 
5
Penilaian dan pentaksiran
·         Kenapa menilai
·         Kaedah mendapat maklumat untuk menilai cth ujian bertulis, demonstrasi oleh pelajar, contoh kerja pelajar
·         Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen
·         Skor dan tafsiran mengikut rujukan kriteria, rujukan norma, rujukan kendiri
 
6
 
6 - 8
Pengajaran Mikro
 
i.      Pengajaran Deduktif
  • Pengajaran Terus (Direct Instruction)
  • Demonstrasi
  • Penerangan dll
 
ii.     Pengajaran Induktif
  • Pemerolehan konsep (Concept attainment)
  • Inkuiri
  • Pembelajaran penemuan (discovery learning)
  • Pembelajaran berasaskan masalah dll
(Mengguna kombinasi pendekatan deduktif dan induktif secara intergrasi
 
iii.    Pengajaran Interaktif antara pelajar
·         Perbincangan (Classroom discussion model)
·         STAD, TGT, Jigsaw dll
 
iv.   Pengajaran dan pemupukan pemikiran kreatif
  • Sinektiks (Synectics)
  • Penyebab dan kesan (Cause and Effect Model)
 
18
 
9-14
 
Pengajaran Makro/Mikro
36

 

PENTAKSIRAN KURSUS

 

Kerja kursus – 100% (rujuk Tugasan Kursus KPD5042)
 
 
a.    Ujian berkala 
 
20%
b.    Perancangan dan penyediaan pengajaran
 
60%
                              i.        Penentuan topik dan jadual spesifikasi kandungan         
 
(15%)
                             ii.        Merancang 1 unit pembelajaran mengandungi sekurang-kurangnya 3 rancangan pembelajaran dengan Menggunakan 2 cara yang berbeza        
 
(30%)
                            iii.        Menyediakan alat penilaian bagi satu unit pembelajaran yang dikenal pasti            
 
(15%)
c.    Pelaksanaan pengajaran
 
20%

                       

 

 

RUJUKAN

 

1.    Arends, R.I. (2009). Learning to teach (8th Edition), New York: McGraw-Hill

 

2.    Gunter. M.A., Estes, T.H. & Schwab, J. (2003). Instruction: A models approach (4th Edition),

Allyn & Bacon: Boston.

 

3.    Heninich, R., Molenda, M. R. & Dmaldino S. E. (2005). Instructional media and technologies

for learning (8th Edition), New Jersey: Prentice Hall.

 

4.    Lin, R. L. & Gronland, N. E. (2000). Measurement and assessment in teaching (8th Edition),

New Jersey: Prentice-Hall, Inc. 

 

5.    Moore, K.D. (2003). Classroom teaching skills (5th Edition), New York: McGraw Hill.

 

6.    Rajendran, N.S. (2008). Teaching and acquiring higher-order thinking skills: Theory and

practice, Penerbit UPSI: Tg Malim, Perak

 

 

           

No comments:

Post a Comment