Kata motivasi

"Tiada siapa yang paling pandai dan paling bodoh di dunia ini kerana setiap yang pandai itu boleh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai."
Jadilah Guru yang Cemerlang Dunia & Akhirat

Wednesday, September 12, 2012

RI untuk Pentaksiran Pembelajaran


Pengesahan Ketua Jabatan:
 
 
 
Tarikh:




UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS

 

REKA BENTUK KURIKULUM KURSUS DAN RANCANGAN INSTRUKSIONAL




 

Fakulti                                    : Fakulti Sains Kognitif Dan Pembangunan Manusia

Jabatan                      : Jabatan Asas Pendidikan

Semester                    : 2

Sesi                             : 2011-2012

Nama Kursus                        : Pentaksiran Pembalajaan 

Kod Kursus               : KPN 4053


Jam Kredit                 : 3       

Prasyarat                   : Tiada

 

(Bagi kursus dengan prasyarat, pelajar mestilah telah menduduki atau menduduki dan lulus berdasarkan syarat yang ditetpakan oleh fakulti/pusat)

 

 

MAKLUMAT PENSYARAH:           

 

Nama                          : Omar Hisham Mohd Baharin

E-mail                         : omar.hisham@fpp.upsi.edu.my

Nombor Telefon        : 013-6029705


No.bilik                       : Bilik 138, Bgn IPSI

 

 

SINOPSIS KURSUS :

Kursus ini membolehkan peserta memahami aspek-aspek pengujian, pengukuran dan penilaian supaya dapat mengaplikasinya dalam bilik darjah dengan berkesan. Pengertian tentang penggunaan dan pentafsiran data-data perangkaan dalam pengukuran dan penilaian akan didedahkan. Di samping itu, kursus ini bertujuan memberi pengetahuan dan kemahiran dalam pembinaan ujian, menganalisis soalan-soalan ujian dan mentafsir markah-markah. Indeks-indeks yang mencerminkan ciri-ciri ujian seperti kesahan, kebolehpercayaan dan lain-lain diterangkan. Pentaksiran alternatif seperti pentaksiran autentik (authentic assessment), pentaksiran persembahan (performance assessment) dan portfolio akan didedahkan. Satu pengenalan kepada tajuk “Teori Respons Item” juga diberikan.

 

 

 

 

 

OBJEKTIF :

 

Objektif-objektif kursus ini adalah untuk membolehkan peserta-peserta kursus :

                                            

1.    Memperolehi kefahaman yang jelas tentang konsep Pengujian, Pengukuran dan

Penilaian serta perkaitan ketiga-tiga konsep berkenaan.

                                                            

2.    Mengaplikasi konsep-konsep tersebut dalam pengajaran dan pembelajaran.

 

3.    Memperolehi pengetahuan tentang pentaksiran alternatif (alternative assessment).

 

4.    Membina dan mentadbir ujian yang bermutu

 

5.    Melaksanakan analisis item, mentafsir skor ujian dan menyediakan laporan

 

6.    Prihatin terhadap keperluan melaksanakan penaksiran yang adil dan saksama

 

HASIL PEMBELAJARAN :

 

Pada akhir kursus pelajar akan dapat:

 

1.   merancang, membentuk dan melaksanakan pentaksiran dan penilaian yang mempunyai kesahan tinggi.

                               

2.   membuat analisis soalan ujian dan pencapaian pelajar dengan lebih kritis.

 

3.    menyediakan rumusan dan pelaporan tentang kemajuan dan pencapaian pelajar yang sejajar dengan keperluan pengguna.

 

4.   Menerangkan perkembangan semasa dalam bidang ini dan prihatin terhadap keadilan semasa menjalankan pentaksiran dan penilaian.

 

 

RUJUKAN UTAMA               :

 

1. Linn, R.L. & Gronlund, N.E.(2000). Measurement and Assessment in Teaching

( 8th ed.). New Jersey: Prentice-Hall, Inc.

 

 

RUJUKAN TAMBAHAN      :

1. Bhasah Abu Bakar, (2003). Asas Pengukuran Bilik Darjah. Tanjong Malim, West

    Malaysia : Quantum Books.

 

2. Popham, W.J. (1999). Classroom Assessment. Boston : Allyn & Bacon.

 

 

 

3. Ward, A.W. (1999). Assessment in the Classroom. Belmont : Wadsworth Pub. Co.

 

4. Cunningham, G.K. (1998). Assessment in the Classroom. London : Falmer Press.

 

5. Hopkins, K.D. (1998). Educational and Psychological Measurement and Evaluation.

    ( 8th ed.). Needham Heights : Allyn & Bacon.

 

6. Payne, D.A. (1997). Applied Educational Assessment. London : Wadsworth Pub.

    Company.

 

7. Sax, G. (1997). Principles of Educational and Psychological Measurement and

    Evaluation (4th ed.). Belmont : Wadsworth Pub. Company.

 

8. Tan Hui Leng & Ee Ah Meng, (1996).  Penilaian dalam Proses Pendidikan. Kulala Lumpur:

     Fajar Bakti.

 

9. Abu Bakar Nordin, (1995). Penilaian Afektif. Kajang, West Malaysia: Masa

    Enterprise.

 

10. Mokhtar Ismail, (1995). Penilaian di Bilik Darjah. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa

      Pustaka.

 

11. Ng See Ngean, (1992). Pengukuran dan Penilaian Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan

      Bahasa dan Pustaka.

 

12. Ebel, R. & Frisbie, D. (1986). Essentials of educational measurement. New Jersey:

Englewood Cliffs. Prentice-Hall, Inc.

 

13. Gronlund, N.E. (1985). Measurement and evaluation in teaching ( 5th ed. ). New York:

      Macmillan Publishing Company.

 

14. Gronlund, N.E. (1984). Constructing achievement tests ( 3rd ed. ). New Jersey:

      Prentice-Hall, Inc.

 

15. Mehrens, W.A. & Lehmann, I.J. (1984). Measurement and evaluation in education

      and psychology (3rd. ed.). Tokyo: Holt Rhinehart and Winston Holt-Saunders.

 

 

 

KAEDAH PENGAJARAN    :

Kuliah dan perbincangan, kerja bertulis dan pembentangan hasil projek/hasil kerja kursus.

 

 

 

 

 

 

KAEDAH PENERAPAN KI  :

AKTIVITI
KOM
KBKM
PBPM
PSK
PIM
ETIK
KU
Aktiviti dan perbincangan kumpulan kecil semasa buat kerja kursus
 
 
 
 
 
 
 
Soal-jawab atau aktiviti kumpulan kecil semasa pengajaran-pembelajaran / kuliah.
 
 
 
 
 
 
 

 

 

PENILAIAN PRESTASI PELAJAR:

Tugasan 1                                                                                          25%

Tugasan 2                                                                                           25%

Peperiksaan akhir                                                                               50%

Jumlah                                                                                              100%

 

PENILAIAN GRED KURSUS UPSI

Gred
Julat Markah
PNG(S/K)
Taraf
A
80 – 100
4.00
Cemerlang
A-
75 – 79
3.70
Cemerlang
B+
70 – 74
3.40
Kepujian
B
65 – 69
3.00
Kepujian
B-
60 – 64
2.70
Kepujian
C+
55 – 59
2.40
Lulus
C
50 – 54
2.00
Lulus
C-
45 – 49
1.70
Lulus Lemah
D+
40 – 44
1.40
Lulus Lemah
D
35 – 39
1.00
Lulus Lemah
F
0 – 34
0
Gagal

 

 

Gred
Julat Markah
PNG(S/K)
Taraf
A
80 – 100
4.00
Cemerlang
A-
75 – 79
3.70
Cemerlang
B+
70 – 74
3.40
Kepujian
B
65 – 69
3.00
Kepujian
B-
60 – 64
2.70
Kepujian
C+
55 – 59
2.40
Lulus
C
50 – 54
2.00
Lulus
C-
45 – 49
1.70
Gagal Boleh Tebus
D+
40 – 44
1.40
Gagal Boleh Tebus
D
35 – 39
1.00
Gagal Wajib Tebus
F
0 – 34
0
Gagal Wajib Tebus

 

PENGGREDAN KI :

Skala
Kriteria
5
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap cemerlang
4
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap baik
3
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap memuaskan
2
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap minimum
1
Lemah dan perlu dibaiki

 

 

 

 

 

 

 

 

JADUAL PENGAJARAN 14 MINGGU :

 

 
Minggu
 
Jam
 
Tajuk/Sub-tajuk
 
Hasil Pembelajaran
Aktiviti
P& P
 
KI
 
Rujukan
 
 
 
 
 
 
 
1
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
3
  jam
 
 
 
 
 
 
 
1 ½
 jam
 
 
1.  Konsep dan pengertian Pengujian, Pengukuran, Pentaksiran dan Penilaian:
 
·         Definisi dan contoh-contoh
·         Peringkat utama dalam proses penilaian
·         Teknik pengumpulan maklumat untuk penilaian
·         Alat-alat pengumpulan maklumat untuk pentaksiran ( di antaranya soal selidik, senarai semak, skala kadar, anekdot, sosiogram dll. )
·         Skala-skala pengukuran ( skala nominal, ordinal, sela dan nisbah )
 
 
1.  Mendefinisi konsep pengujian, pengukuran, pentaksiran dan penilaian disertakan dgn contoh-contoh.
 
2.  Menerangkan pelbagai jenis alat-alat pentaksiran.
 
3.  Mengenal penggunaan pelbagai alat-alat pentaksiran.
 
4.  Membezakan antara aras-aras skala pengukuran.
 
5.  Mengenal pasti aras skala pengukuran yang sesuai dengan situasi pengukuran tertentu.
 
 
 
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
 
 
KOM,
PSK
 
Bhasah Abu Bakar,(2003).  Asas Pengukuran Bilik Darjah.  Tanjong Malim, West Malaysia : Quantum Books.
 
Mokhtar Ismail,(1995). Penilaian di Bilik Darjah. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Pustaka.
 
Linn, R.L. & Gronlund, N.E.(2000). Measurement and assessment in teaching (8th ed.). New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
1 ½
  jam
 
 
 
 
 
 
 
1 ½
 jam
 
 
2.  Klasifikasi / Jenis-jenis
     ujian :
 
·         ujian formatif, ujian diagnostik dan ujian sumatif  (dikaitkan dgn proses P&P )
·         ujian rujukan kriteria dan ujian rujukan norma
·         ujian objektif dan ujian subjektif
·         ujian daya dan ujian kepantasan
·         ujian kebolehan (pencapaian,   kecerdasan & aptitud )
 
 
 
 
 
1.  Menyatakan ciri-ciri setiap jenis ujian.
 
2.  Memilih ujian yang sesuai bagi tujuan pengukuran tertentu.
 
 
 
 
 
 
 
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
 
 
 
 
KOM,
PSK
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4
 
 
5
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 ½
jam
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3 jam
 
 
1 ½
jam
 
 
 
 
3. Pembinaan/rekaan
      ujian :
 
 Perancangan Ujian:
·   Jadual Penentuan Ujian & tujuannya
·   Bentuk dan Pembinaan JPU
·   Taksonomi Bloom
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4. Penggubalan item /soalan ujian
 
Langkah-langkah utama dlm. penggubalan item soalan ujian
 
·         Penggubalan item objektif
·         Penggubalan item subjektif
 
 
 
 
1. Menyatakan langkah-langkah utama dalam pembinaan ujian.
 
2.  Memperihal konsep dan tujuannya.
 
3.  Melaksanakan langkah-langkah pembinaan JPU.
 
4.  Menyenarai, menerang dan membezakan setaip aras dalam Taksonomi Bloom.
 
5. Memberi contoh-contoh bagi setiap aras kognitif  dalam Taksonomi Bloom.
 
 
 
 
 
1. Menyatakan langkah-langkah utama dalam pembinaan ujian.
 
2.  Membina item/soalan ujian berdasarkan prinsip penulisan item.
 
 
 
 
 
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
 
 
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
 
 
 
 
KOM,
PSK
 
Gronlund, N.E. (1985). Measurement and evaluation in teaching ( 5th ed. ). New York: Macmillan Publishing Company.
 
Mehrens, W.A. & Lehmann, I.J. (1984). Measurement and evaluation in education and psychology (3rd. ed.). Tokyo: Holt Rhinehart and Winston Holt-Saunders.
 
 
Bloom, B.S. et al.  Taxonomy of educational Objectives: Handbook I: Cognitive Domain. New York: David Mckay, 1956.
 
 
 
 
 
5
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
6
 
 
 
 
 
 
1 ½
 jam
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3 jam
 
 
 
 
5.  Ciri-ciri utama ujian :
 
Konsep kebolehpercayaan, kesahan & keobjektifan
· Konsep kebolehpercayaan diperkenalkan sebagai ketekalan skor melalui
      a)  uji ulang uji
      b)  ujian bentuk setara
      c)  Cronbach-alpha
          ( disentuh sebagai
             ketekalan dalaman
             ujian )
 
·       Kesahan:
      a)  Eviden-eviden kesahan
o    kandungan
o    berkaitan kriterion (ramalan & semasa)
 
·         Keobjektifan
 
 
 
 
 
1.  Mendefinisikan konsep kebolehpercayaan, kesah dan keobjektifan.
 
2.  Menghuraikan kaedah menentukan kebolehpercayaan uji-ulang-uji, ujian bentuk setara dan Cronbach-alpha.
 
3.  Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi kebolehpercayaan.
 
4.  Menghuraikan kaedah mengumpul eviden kesahan.berkaitan (a) kandung (b) kriterion semasa/serentak (c) ramalan.
 
5. Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi kesahan.
 
 
 
 
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
 
 
 
KOM,
PSK
 
Bhasah Abu Bakar,(2003).  Asas Pengukuran Bilik Darjah.  Tanjong Malim, West Malaysia : Quantum Books.
 
Mokhtar Ismail,(1995). Penilaian di Bilik Darjah. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa
Pustaka.
 
Linn, R.L. & Gronlund, N.E.(2000). Measurement and assessment in teaching
( 8th ed.). New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
 
Stiggins, R.J. (1997).  Student-Centered Classroom Assessment (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
 
 
 
 
 
7
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
8
 
 
 
 
 
 
3 jam
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 ½
jam
 
 
6.   Statistik awalan dalam pengujian dan pengukuran:
     
6.1 Konsep, pengiraan &
      kegunaan
·         Taburan kekerapan
·         Ogif, persentil dan pangkatan persentil
·         Ukuran kecenderungan memusat: mod, median, min
·         Ukuran keberubahan: sisihan piawai & julat.
·         Geraf garislengkung normal
 
          Skor standard: skor z dan skor T  ( konsep sahaja )
·         Aplikasi skor z, skor T  ( rujuk ke bahagian 7.3 )
 
 
 
 
 
 
  1. Mendefinisikan & menentukan nilai Mod, Median, Min dan Sisihan Piawai.
 
  1. Menyediakan Jadual Taburan Frekuensi
 
  1. Melukis Histogram, poligon kekerapan dan Ogif./Ogif Peratusan
 
  1. Mengenal cirri-ciri taburan Normal
 
  1. Mejelaskan konsep persentil dan pangkat persentil serta menggunanya dalam tafsiran skor ujian.
 
  1. Mengaplikasi skor- z dan skor-T
 
 
 
 
 
 
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
 
 
 
 
 
KOM,
PSK
 
 
 
 
Bhasah Abu Bakar,(2003).  Asas Pengukuran Bilik Darjah.  Tanjong Malim, West Malaysia : Quantum Books.
 
Mokhtar Ismail,(1995). Penilaian di Bilik Darjah. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Pustaka.
 
Gronlund, N.E. (1985). Measurement and evaluation in teaching ( 5th ed. ). New York: Macmillan Publishing Company.
 
Wiersma, W. & Jurs, S. (1990). Educational measurement and testing. Boston, M.A.: Allyn and Bacon.
 
 
 
 
 
 
8
 
 
 
 
 
 
 
 
 
9
 
 
 
 
 
 
1 ½
 jam
 
 
 
 
 
 
 
 
1 ½
 jam
 
7.  Pemarkahan,    Penggredan dan Pentafsiran skor Standard:
 7.1  Pemarkahan:
·         Holistik
·         Analitik
·         Kelebihan & kelemahan setiap.
 
 
 
 7.2  Penggredan:
·         Rujukan norma
·         Rujukan criteria
 
7.3    Pentafsiran Skor   standard: skor z dan skor T
§  Aplikasi skor z, skor T dalam membandingkan pencapaian
 
 
 
 
 
 
 
1.  Membandingkan antara pemarkahan holistik dan analitik.
 
2.  Menyatakan kelebihan dan kelemahan antara pemarkahan holistik dan analitik.
 
3.  Menerangkan konsep asas penggredan.
 
4.  Membezakan antara penggredan rujukan norma dan penggredan rujukan kriteria.
 
 
 
 
 
 
 
 
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
 
 
 
 
 
 
KOM,
PSK
 
Bhasah Abu Bakar,(2003).  Asas Pengukuran Bilik Darjah.  Tanjong Malim, West Malaysia : Quantum Books.
 
Mokhtar Ismail,(1995). Penilaian di Bilik Darjah. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Pustaka.
 
Gronlund, N.E. (1985). Measurement and evaluation in teaching ( 5th ed. ). New York: Macmillan Publishing Company.
 
Ebel, R. & Frisbie, D. (1986). Essentials of educational measurement. New Jersey: Englewood Cliffs. Prentice-Hall, Inc.
 
 
 
 
 
9
 
 
10
 
 
 
 
 
1 ½
 Jam
 
1 ½
 jam
 
 
8.  Analisis Item:
 
Kaedah Klasikal:
 
o    Indeks kesukaran
o    Indeks diskriminasi
o    Keberkesanan pengganggu
 
 
 
 
 
1.  Mendefinisikan indeks kesukaran dan indeks diskriminasi.
 
2.  Menyatakan formula indeks kesukaran dan diskriminasi.
 
3.  Mengguna formula tersebut dalam menganalisa item objektif.
 
4.  Mengenal pasti pengganggu yang berfungsi dengan baik, yang lemah dan yang tidak berfungsi.
 
 
 
 
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
 
 
 
 
KOM,
PSK
Bhasah Abu Bakar,(2003).  Asas Pengukuran Bilik Darjah.  Tanjong Malim, West Malaysia : Quantum Books.
 
Mokhtar Ismail,(1995). Penilaian di Bilik Darjah. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Pustaka.
 
Gronlund, N.E. (1985). Measurement and evaluation in teaching ( 5th ed. ). New York: Macmillan Publishing Company.
 
Ebel, R. & Frisbie, D. (1986). Essentials of educational measurement. New Jersey: Englewood Cliffs. Prentice-Hall, Inc.
 
Sax, G. (1997). Principles of Educational & Psychological Measurement & Evaluation (4th ed.).  Belmont : Wadsworth Pub. Com.
 
 
 
10
 
 
 
 
 
11
 
 
 
 
 
 
11
 
 
 
 
 
12
 
 
 
1 ½ jam
 
 
 
 
1 ½  jam
 
 
 
 
 
1 ½
 jam
 
 
 
 
1 ½
jam
 
9.   Pentaksiran Alternatif:
 
9.1   Pentaksiran  persembahan dan pentaksiran authentik
 
·         Konsep pentaksiran persembahan.
·         Ciri-ciri utamanya.
·         Langkah-langkah pelaksanaan.dan penskoran.
 
 
9.2  Portfolio
·         Definisi
·         Penggunaan
·         Langkah-langkah utama dlm. pentaksiran       Portfolio
·         Pemarkahan portfolio:
o    Untuk setiap hasilkerja dalam portfolio
o    Untuk Portfolio berkenaan secara keseluruhan
 
 
1.  Menerangkan konsep pentaksiran persembahan.
 
2.  Membezakan antara pentaksiran persembahan dan pentaksiran authentik.
 
3.  Menjelaskan ciri-ciri utama, langkah-langkah pelaksanaan & penskoran.
 
4.  Mendefinisikan portfolio.
 
5. Menyatakan ciri-ciri portfolio.
 
6.  Menentukan situasi pentaksiran yang mana portfolio sesuai digunakan.
 
7.  Menyatakan langkah-langkah utama pelaksanaan portfolio.
 
8.  Dapat menghuraikan cara menskor (a) setiap hasilkerja dalam portfolio (b) sesuatu portfolio secara keseluruhan..
 
 
 
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
 
 
 
 
KOM,
PSK
 
Bhasah Abu Bakar,(2003).  Asas Pengukuran Bilik Darjah.  Tanjong Malim, West Malaysia : Quantum Books.
 
Mokhtar Ismail,(1995). Penilaian di Bilik Darjah. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Pustaka.
 
Ward,A.W.
(1999).  Assessment in the Classroom.  Belmont : Wadsworth Pub. Co.
 
 
 
 
 
12
 
 
 
 
1 ½
  jam
 
 
10. Pelaporan kemajuan pelajar
 
·         Tujuan
·         Ciri-ciri utama pelaporan yang baik
·         Kaedah-kaedah melapor kemajuan pelajar :
·         Gred abjad
·         Pelaporan bertulis
·         Konferens guru dan ibu-bapa
( kelebihan dan    kelemahan bagi setiap daripada
nya )
 
 
 
 
1.  Menjelaskan konsep pelaporan dan tujuannya.
 
2.  Mengenal pasti pelaporan yang baik dari segi cirinya.
 
3.  Menyatakan pelbagai kaedah pelaporan pencapaian pelajar.
 
4.  Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan setiap kaedah itu.
 
 
 
 
 
 
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
 
 
 
 
KOM,
PSK
Bhasah Abu Bakar,(2003).  Asas Pengukuran Bilik Darjah.  Tanjong Malim, West Malaysia : Quantum Books.
 
Mokhtar Ismail,(1995). Penilaian di Bilik Darjah. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Pustaka.
 
Stiggins, R.J. (1997).  Student-Centered Classroom Assessment (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
 
Ward,A.W.
(1999).  Assessment in the Classroom.  Belmont :Wadsworth Pub. Co.
 
 
 
 
13
 
 
 
 
 
 
3  jam
 
 
 
 
11. Teori Latent Trait
     ( satu pendedahan):
 
·         Pengenalan
·         Perbezaan dengan model ujian klasikal
·         Penggunaan asas
 
 
 
 
 
1.  Menjelaskan intipati teori latent trait.
 
2.  Membezakan antara ciri teori ujian klasik dan teori latent trait
 
3.  Menyatakan penggunaan asas teori latent trait.
 
 
 
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
 
 
KOM
Bhasah Abu Bakar,(2003).  Asas Pengukuran Bilik Darjah.  Tanjong Malim, West Malaysia : Quantum Books.
 
Sax, G. (1997). Principles of Educational & Psychological Measurement and Evaluation (4th ed.). Belmont:Wadsworth Pub. Co.
 
14
 
3
jam
 
Perbincangan/Kuliah Ganti ( jika ada )

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment