Pengesahan Ketua Jabatan:
Tarikh:
|
UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
REKA BENTUK KURIKULUM KURSUS DAN RANCANGAN INSTRUKSIONAL
Fakulti :
Fakulti Sains Kognitif Dan Pembangunan Manusia
Jabatan :
Jabatan Asas Pendidikan
Semester :
2
Sesi :
2011-2012
Nama Kursus :
Pentaksiran Pembalajaan
Kod Kursus : KPN 4053
Jam Kredit :
3
Prasyarat :
Tiada
(Bagi kursus dengan prasyarat, pelajar mestilah telah
menduduki atau menduduki dan lulus berdasarkan syarat yang ditetpakan oleh
fakulti/pusat)
MAKLUMAT PENSYARAH:
Nama :
Omar Hisham Mohd Baharin
E-mail :
omar.hisham@fpp.upsi.edu.my
Nombor Telefon :
013-6029705
No.bilik :
Bilik 138, Bgn IPSI
SINOPSIS KURSUS :
Kursus
ini membolehkan peserta memahami aspek-aspek pengujian, pengukuran dan
penilaian supaya dapat mengaplikasinya dalam bilik darjah dengan berkesan.
Pengertian tentang penggunaan dan pentafsiran data-data perangkaan dalam
pengukuran dan penilaian akan didedahkan. Di samping itu, kursus ini bertujuan
memberi pengetahuan dan kemahiran dalam pembinaan ujian, menganalisis
soalan-soalan ujian dan mentafsir markah-markah. Indeks-indeks yang
mencerminkan ciri-ciri ujian seperti kesahan, kebolehpercayaan dan lain-lain
diterangkan. Pentaksiran alternatif seperti pentaksiran autentik (authentic
assessment), pentaksiran persembahan (performance assessment) dan portfolio
akan didedahkan. Satu pengenalan kepada tajuk “Teori Respons Item” juga
diberikan.
OBJEKTIF :
Objektif-objektif kursus ini adalah untuk membolehkan peserta-peserta
kursus :
1. Memperolehi kefahaman yang jelas tentang konsep Pengujian, Pengukuran dan
Penilaian serta perkaitan ketiga-tiga konsep berkenaan.
2. Mengaplikasi konsep-konsep tersebut dalam pengajaran dan pembelajaran.
3. Memperolehi
pengetahuan tentang pentaksiran alternatif (alternative assessment).
4. Membina
dan mentadbir ujian yang bermutu
5. Melaksanakan analisis item, mentafsir skor ujian dan menyediakan laporan
6. Prihatin terhadap keperluan melaksanakan penaksiran yang adil dan saksama
HASIL PEMBELAJARAN :
Pada akhir kursus pelajar akan dapat:
1. merancang, membentuk dan
melaksanakan pentaksiran dan penilaian yang mempunyai kesahan tinggi.
2. membuat analisis soalan ujian dan pencapaian
pelajar dengan lebih kritis.
3.
menyediakan rumusan dan pelaporan tentang
kemajuan dan pencapaian pelajar yang sejajar dengan keperluan pengguna.
4. Menerangkan perkembangan semasa
dalam bidang ini dan prihatin terhadap keadilan semasa menjalankan pentaksiran
dan penilaian.
RUJUKAN UTAMA :
1. Linn, R.L. & Gronlund, N.E.(2000). Measurement
and Assessment in Teaching
( 8th ed.). New
Jersey: Prentice-Hall, Inc.
RUJUKAN
TAMBAHAN :
1. Bhasah Abu Bakar,
(2003). Asas
Pengukuran Bilik Darjah. Tanjong Malim, West
Malaysia : Quantum Books.
2. Popham, W.J. (1999). Classroom
Assessment. Boston : Allyn & Bacon.
3. Ward, A.W. (1999). Assessment in the
Classroom. Belmont : Wadsworth Pub. Co.
4. Cunningham, G.K. (1998). Assessment in
the Classroom. London : Falmer Press.
5. Hopkins, K.D. (1998). Educational and
Psychological Measurement and Evaluation.
( 8th ed.). Needham Heights : Allyn & Bacon.
6. Payne, D.A. (1997). Applied Educational
Assessment. London : Wadsworth Pub.
Company.
7. Sax, G. (1997). Principles of
Educational and Psychological Measurement and
Evaluation (4th ed.). Belmont : Wadsworth
Pub. Company.
8. Tan Hui Leng & Ee Ah Meng,
(1996). Penilaian dalam Proses Pendidikan. Kulala Lumpur:
Fajar Bakti.
9. Abu Bakar Nordin, (1995). Penilaian
Afektif. Kajang, West Malaysia: Masa
Enterprise.
10. Mokhtar Ismail,
(1995). Penilaian di Bilik Darjah. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa
Pustaka.
11. Ng See Ngean, (1992). Pengukuran dan
Penilaian Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa
dan Pustaka.
12. Ebel, R. & Frisbie, D. (1986). Essentials
of educational measurement. New Jersey:
Englewood Cliffs.
Prentice-Hall, Inc.
13. Gronlund, N.E. (1985). Measurement and
evaluation in teaching ( 5th ed. ). New York:
Macmillan
Publishing Company.
14. Gronlund, N.E. (1984). Constructing
achievement tests ( 3rd ed. ). New Jersey:
Prentice-Hall,
Inc.
15. Mehrens, W.A. & Lehmann, I.J. (1984).
Measurement and evaluation in education
and psychology (3rd. ed.). Tokyo: Holt
Rhinehart and Winston Holt-Saunders.
KAEDAH PENGAJARAN :
Kuliah dan perbincangan, kerja bertulis dan pembentangan
hasil projek/hasil kerja kursus.
KAEDAH PENERAPAN KI :
AKTIVITI
|
KOM
|
KBKM
|
PBPM
|
PSK
|
PIM
|
ETIK
|
KU
|
Aktiviti dan perbincangan kumpulan kecil semasa buat kerja kursus
|
√
|
|
|
√
|
|
|
|
Soal-jawab atau aktiviti kumpulan kecil semasa
pengajaran-pembelajaran / kuliah.
|
√
|
|
|
√
|
|
|
|
PENILAIAN PRESTASI PELAJAR:
Tugasan 1 25%
Tugasan 2 25%
Peperiksaan akhir 50%
Jumlah 100%
PENILAIAN GRED KURSUS UPSI
Gred
|
Julat Markah
|
PNG(S/K)
|
Taraf
|
A
|
80 – 100
|
4.00
|
Cemerlang
|
A-
|
75 – 79
|
3.70
|
Cemerlang
|
B+
|
70 – 74
|
3.40
|
Kepujian
|
B
|
65 – 69
|
3.00
|
Kepujian
|
B-
|
60 – 64
|
2.70
|
Kepujian
|
C+
|
55 – 59
|
2.40
|
Lulus
|
C
|
50 – 54
|
2.00
|
Lulus
|
C-
|
45 – 49
|
1.70
|
Lulus Lemah
|
D+
|
40 – 44
|
1.40
|
Lulus Lemah
|
D
|
35 – 39
|
1.00
|
Lulus Lemah
|
F
|
0 – 34
|
0
|
Gagal
|
Gred
|
Julat Markah
|
PNG(S/K)
|
Taraf
|
A
|
80 – 100
|
4.00
|
Cemerlang
|
A-
|
75 – 79
|
3.70
|
Cemerlang
|
B+
|
70 – 74
|
3.40
|
Kepujian
|
B
|
65 – 69
|
3.00
|
Kepujian
|
B-
|
60 – 64
|
2.70
|
Kepujian
|
C+
|
55 – 59
|
2.40
|
Lulus
|
C
|
50 – 54
|
2.00
|
Lulus
|
C-
|
45 – 49
|
1.70
|
Gagal Boleh
Tebus
|
D+
|
40 – 44
|
1.40
|
Gagal Boleh
Tebus
|
D
|
35 – 39
|
1.00
|
Gagal Wajib
Tebus
|
F
|
0 – 34
|
0
|
Gagal Wajib
Tebus
|
PENGGREDAN KI :
Skala
|
Kriteria
|
5
|
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap cemerlang
|
4
|
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap baik
|
3
|
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap memuaskan
|
2
|
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap minimum
|
1
|
Lemah dan perlu dibaiki
|
JADUAL PENGAJARAN 14 MINGGU :
Minggu
|
Jam
|
Tajuk/Sub-tajuk
|
Hasil Pembelajaran
|
Aktiviti
P& P
|
KI
|
Rujukan
|
1
2
|
3
jam
1 ½
jam
|
1. Konsep dan pengertian
Pengujian, Pengukuran, Pentaksiran dan Penilaian:
·
Definisi
dan contoh-contoh
·
Peringkat
utama dalam proses penilaian
·
Teknik
pengumpulan maklumat untuk penilaian
·
Alat-alat pengumpulan maklumat untuk pentaksiran ( di
antaranya soal selidik, senarai semak, skala kadar, anekdot, sosiogram dll. )
·
Skala-skala pengukuran ( skala nominal, ordinal, sela
dan nisbah )
|
1. Mendefinisi
konsep pengujian, pengukuran, pentaksiran dan penilaian disertakan dgn
contoh-contoh.
2. Menerangkan
pelbagai jenis alat-alat pentaksiran.
3. Mengenal
penggunaan pelbagai alat-alat pentaksiran.
4. Membezakan
antara aras-aras skala pengukuran.
5. Mengenal pasti aras skala pengukuran yang
sesuai dengan situasi pengukuran tertentu.
|
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
|
KOM,
PSK
|
Bhasah Abu Bakar,(2003). Asas Pengukuran Bilik Darjah. Tanjong Malim, West Malaysia : Quantum Books.
Mokhtar Ismail,(1995).
Penilaian di Bilik Darjah. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Pustaka.
Linn, R.L. & Gronlund, N.E.(2000). Measurement
and assessment in teaching (8th ed.). New Jersey: Prentice-Hall,
Inc.
|
2
3
|
1 ½
jam
1 ½
jam
|
2. Klasifikasi / Jenis-jenis
ujian :
·
ujian
formatif, ujian diagnostik dan ujian sumatif (dikaitkan dgn proses P&P )
·
ujian rujukan kriteria dan ujian rujukan norma
·
ujian
objektif dan ujian subjektif
·
ujian
daya dan ujian kepantasan
·
ujian kebolehan (pencapaian, kecerdasan & aptitud )
|
1. Menyatakan
ciri-ciri setiap jenis ujian.
2. Memilih ujian
yang sesuai bagi tujuan pengukuran tertentu.
|
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
|
KOM,
PSK
|
|
3
4
5
|
1 ½
jam
3 jam
1 ½
jam
|
3. Pembinaan/rekaan
ujian :
Perancangan Ujian:
·
Jadual
Penentuan Ujian & tujuannya
·
Bentuk
dan Pembinaan JPU
·
Taksonomi
Bloom
4. Penggubalan item /soalan ujian
Langkah-langkah utama dlm. penggubalan item soalan
ujian
·
Penggubalan
item objektif
·
Penggubalan
item subjektif
|
1. Menyatakan langkah-langkah utama dalam pembinaan
ujian.
2. Memperihal
konsep dan tujuannya.
3. Melaksanakan
langkah-langkah pembinaan JPU.
4. Menyenarai,
menerang dan membezakan setaip aras dalam Taksonomi Bloom.
5.
Memberi contoh-contoh bagi setiap aras kognitif dalam Taksonomi Bloom.
1. Menyatakan langkah-langkah utama dalam pembinaan
ujian.
2. Membina item/soalan ujian berdasarkan
prinsip penulisan item.
|
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
|
KOM,
PSK
|
Gronlund, N.E.
(1985). Measurement and evaluation in teaching ( 5th ed. ). New
York: Macmillan Publishing Company.
Mehrens, W.A.
& Lehmann, I.J. (1984). Measurement and evaluation in education and
psychology (3rd. ed.). Tokyo: Holt Rhinehart and Winston
Holt-Saunders.
Bloom, B.S. et
al. Taxonomy of educational
Objectives: Handbook I: Cognitive Domain. New York: David Mckay, 1956.
|
5
6
|
1 ½
jam
3 jam
|
5. Ciri-ciri utama ujian :
Konsep
kebolehpercayaan, kesahan & keobjektifan
·
Konsep kebolehpercayaan diperkenalkan sebagai ketekalan
skor melalui
a) uji
ulang uji
b)
ujian bentuk setara
c)
Cronbach-alpha
( disentuh sebagai
ketekalan dalaman
ujian )
·
Kesahan:
a)
Eviden-eviden kesahan
o
kandungan
o
berkaitan
kriterion (ramalan & semasa)
·
Keobjektifan
|
1.
Mendefinisikan konsep kebolehpercayaan, kesah dan keobjektifan.
2. Menghuraikan
kaedah menentukan kebolehpercayaan uji-ulang-uji, ujian bentuk setara dan
Cronbach-alpha.
3. Menyenaraikan
faktor-faktor yang mempengaruhi kebolehpercayaan.
4. Menghuraikan
kaedah mengumpul eviden kesahan.berkaitan (a) kandung (b) kriterion
semasa/serentak (c) ramalan.
5. Menyenaraikan faktor-faktor
yang mempengaruhi kesahan.
|
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
|
KOM,
PSK
|
Bhasah Abu Bakar,(2003). Asas Pengukuran Bilik Darjah. Tanjong Malim, West Malaysia : Quantum Books.
Mokhtar Ismail,(1995).
Penilaian di Bilik Darjah. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa
Pustaka.
Linn, R.L. & Gronlund, N.E.(2000). Measurement and assessment in teaching
( 8th ed.). New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
Stiggins, R.J. (1997). Student-Centered Classroom Assessment (2nd
ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
|
7
8
|
3 jam
1 ½
jam
|
6. Statistik awalan dalam
pengujian dan pengukuran:
6.1 Konsep, pengiraan &
kegunaan
·
Taburan
kekerapan
·
Ogif,
persentil dan pangkatan persentil
·
Ukuran kecenderungan memusat: mod, median, min
·
Ukuran keberubahan: sisihan piawai & julat.
·
Geraf
garislengkung normal
Skor standard: skor z dan skor T ( konsep sahaja )
·
Aplikasi skor z, skor T
( rujuk ke bahagian 7.3 )
|
|
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
|
KOM,
PSK
|
Bhasah Abu
Bakar,(2003). Asas Pengukuran Bilik
Darjah. Tanjong Malim, West Malaysia : Quantum Books.
Mokhtar Ismail,(1995).
Penilaian di Bilik Darjah. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Pustaka.
Gronlund, N.E. (1985). Measurement and
evaluation in teaching ( 5th ed. ). New York: Macmillan Publishing
Company.
Wiersma, W.
& Jurs, S. (1990). Educational measurement and testing. Boston, M.A.: Allyn
and Bacon.
|
8
9
|
1 ½
jam
1 ½
jam
|
7. Pemarkahan, Penggredan dan Pentafsiran skor Standard:
7.1 Pemarkahan:
·
Holistik
·
Analitik
·
Kelebihan
& kelemahan setiap.
7.2 Penggredan:
·
Rujukan
norma
·
Rujukan
criteria
7.3 Pentafsiran Skor standard: skor z dan skor T
§ Aplikasi skor z, skor T
dalam membandingkan pencapaian
|
1. Membandingkan
antara pemarkahan holistik dan analitik.
2. Menyatakan
kelebihan dan kelemahan antara pemarkahan holistik dan analitik.
3. Menerangkan
konsep asas penggredan.
4. Membezakan
antara penggredan rujukan norma dan penggredan rujukan kriteria.
|
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
|
KOM,
PSK
|
Bhasah Abu Bakar,(2003). Asas Pengukuran Bilik Darjah. Tanjong Malim, West Malaysia : Quantum Books.
Mokhtar Ismail,(1995).
Penilaian di Bilik Darjah. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Pustaka.
Gronlund,
N.E. (1985). Measurement and evaluation in teaching ( 5th ed. ).
New York: Macmillan Publishing Company.
Ebel,
R. & Frisbie, D. (1986). Essentials of educational measurement. New
Jersey: Englewood Cliffs. Prentice-Hall, Inc.
|
9
10
|
1 ½
Jam
1 ½
jam
|
8. Analisis Item:
Kaedah Klasikal:
o
Indeks
kesukaran
o
Indeks
diskriminasi
o
Keberkesanan
pengganggu
|
1. Mendefinisikan indeks kesukaran dan indeks
diskriminasi.
2. Menyatakan
formula indeks kesukaran dan diskriminasi.
3. Mengguna
formula tersebut dalam menganalisa item objektif.
4. Mengenal pasti pengganggu yang berfungsi
dengan baik, yang lemah dan yang tidak berfungsi.
|
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
|
KOM,
PSK
|
Bhasah Abu Bakar,(2003). Asas Pengukuran Bilik Darjah. Tanjong Malim, West Malaysia : Quantum Books.
Mokhtar Ismail,(1995).
Penilaian di Bilik Darjah. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Pustaka.
Gronlund, N.E.
(1985). Measurement and evaluation in teaching ( 5th ed. ). New
York: Macmillan Publishing Company.
Ebel, R. &
Frisbie, D. (1986). Essentials of educational measurement. New Jersey: Englewood
Cliffs. Prentice-Hall, Inc.
Sax, G. (1997). Principles of Educational &
Psychological Measurement & Evaluation (4th ed.). Belmont : Wadsworth Pub. Com.
|
10
11
11
12
|
1 ½ jam
1 ½ jam
1 ½
jam
1 ½
jam
|
9. Pentaksiran Alternatif:
9.1
Pentaksiran persembahan dan
pentaksiran authentik
·
Konsep
pentaksiran persembahan.
·
Ciri-ciri
utamanya.
·
Langkah-langkah pelaksanaan.dan penskoran.
9.2 Portfolio
·
Definisi
·
Penggunaan
·
Langkah-langkah
utama dlm. pentaksiran Portfolio
·
Pemarkahan
portfolio:
o
Untuk
setiap hasilkerja dalam portfolio
o
Untuk Portfolio berkenaan secara keseluruhan
|
1. Menerangkan
konsep pentaksiran persembahan.
2. Membezakan
antara pentaksiran persembahan dan pentaksiran authentik.
3. Menjelaskan
ciri-ciri utama, langkah-langkah pelaksanaan & penskoran.
4.
Mendefinisikan portfolio.
5. Menyatakan ciri-ciri portfolio.
6. Menentukan
situasi pentaksiran yang mana portfolio sesuai digunakan.
7. Menyatakan
langkah-langkah utama pelaksanaan portfolio.
8. Dapat menghuraikan cara menskor (a) setiap
hasilkerja dalam portfolio (b) sesuatu portfolio secara keseluruhan..
|
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
|
KOM,
PSK
|
Bhasah Abu Bakar,(2003). Asas
Pengukuran Bilik Darjah. Tanjong Malim, West Malaysia : Quantum
Books.
Mokhtar Ismail,(1995). Penilaian di Bilik Darjah. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Pustaka.
Ward,A.W.
(1999). Assessment
in the Classroom. Belmont :
Wadsworth Pub. Co.
|
12
|
1 ½
jam
|
10. Pelaporan kemajuan pelajar
·
Tujuan
·
Ciri-ciri utama pelaporan yang baik
·
Kaedah-kaedah melapor kemajuan pelajar :
·
Gred
abjad
·
Pelaporan
bertulis
·
Konferens
guru dan ibu-bapa
( kelebihan dan kelemahan bagi setiap daripada
nya )
|
1. Menjelaskan
konsep pelaporan dan tujuannya.
2. Mengenal
pasti pelaporan yang baik dari segi cirinya.
3. Menyatakan
pelbagai kaedah pelaporan pencapaian pelajar.
4. Menyenaraikan
kelebihan dan kelemahan setiap kaedah itu.
|
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
|
KOM,
PSK
|
Bhasah Abu Bakar,(2003). Asas Pengukuran Bilik Darjah. Tanjong Malim, West Malaysia : Quantum Books.
Mokhtar Ismail,(1995).
Penilaian di Bilik Darjah. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Pustaka.
Stiggins, R.J. (1997).
Student-Centered Classroom Assessment (2nd ed.). Upper
Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
Ward,A.W.
(1999). Assessment
in the Classroom. Belmont
:Wadsworth Pub. Co.
|
13
|
3 jam
|
11. Teori Latent Trait
( satu
pendedahan):
·
Pengenalan
·
Perbezaan
dengan model ujian klasikal
·
Penggunaan
asas
|
1. Menjelaskan intipati teori latent trait.
2. Membezakan antara ciri teori ujian klasik
dan teori latent trait
3. Menyatakan
penggunaan asas teori latent trait.
|
Perbin-cangan, soal jawab, memberi kuliah,
Aktiviti kumpulan kecil .
|
KOM
|
Bhasah Abu Bakar,(2003). Asas Pengukuran Bilik Darjah. Tanjong Malim, West Malaysia : Quantum Books.
Sax, G. (1997). Principles of Educational &
Psychological Measurement and Evaluation (4th ed.).
Belmont:Wadsworth Pub. Co.
|
14
|
3
jam
|
Perbincangan/Kuliah Ganti ( jika
ada )
|
No comments:
Post a Comment