Pengesahan Ketua Jabatan:
Tarikh:
|
REKA BENTUK KURIKULUM KURSUS DAN
RANCANGAN INSTRUKSIONAL
FAKULTI
|
:
|
FAKULTI
PENDIDIKAN DAN PEMBANGUNAN MANUSIA
|
|
JABATAN
|
:
|
PENGAJIAN
PENDIDIKAN
|
|
SEMESTER
|
:
|
SATU
|
|
SESI
|
:
|
2012/2013
|
|
|
|
|
|
NAMA
KURSUS
|
:
|
PENGURUSAN
KURIKULUM BILIK DARJAH
|
|
KOD
KURSUS
|
:
|
KPF
5023
|
|
KREDIT
|
:
|
3
|
|
SLT
|
:
|
120
jam
|
|
PRASYARAT
|
:
|
Tiada
|
|
|
|
|
|
MAKLUMAT PENSYARAH
|
|||
NAMA
|
:
|
ZAINI
BIN ABDULLAH (PENYELARAS KURSUS)
|
|
E-MAIL
|
:
|
||
BILIK
|
:
|
10.
Aras 1, Blok 7, Kampus Proton City.
|
|
TELEFON
|
:
|
012-5500245
|
|
|
|
|
|
NAMA
|
:
|
|
|
E-MAIL
|
:
|
|
|
BILIK
|
:
|
|
|
TELEFON
|
:
|
|
|
|
|
|
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
:
|
1. Menganalisis konsep pengurusan kurikulum bilik darjah (C4,
TS3).
2. Menghubungkait teori dan amalan kurikulum di bilik darjah (C4).
3. Mempamerkan ciri-ciri kepimpinan kurikulum yang berwibawa. (C3, P2).
4. Membahaskan hubungkait di antara pengurusan kurikulum
bilik darjah yang berkesan ke arah memperkasakan pendidikan negara. (C6, A3,
CS3).
|
|
SINOPSIS
|
:
|
Kursus ini
meninjau dan membincangkan secara kritis tentang proses perancangan dan
pelaksanaan kurikulum dengan menganalisisnya dalam konteks bilik darjah iaitu
mengikut bidang/ mata pelajaran. Perbincangan menjurus kepada aspek teori dan
praktik. Aspek teori membincangkan model dan reka bentuk kurikulum. Manakala
aspek praktik melibatkan pentafsiran, perancangan, penterjemahan dan
penilaian kurikulum dalam amalan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
Perbincangan adalah merujuk kepada Sukatan Pelajaran, Huraian Sukatan
Pelajaran dan Buku Teks sebagai dokumen rasmi pengajaran dan pembelajaran. Kursus
ini juga meninjau inovasi, isu dan trend kurikulum yang berterusan dan
peranan guru dalam melaksanakan kurikulum secara yang berkesan.
|
|
|
|
|
|
KANDUNGAN
|
:
|
|
Jam
|
|
|
1) Konsep dan pengertian pengurusan kurikulum bilik darjah
|
3
|
|
|
2) Teori kurikulum: objektivisme dan konstruktivisme
|
3
|
|
|
3)
Rekabentuk dan model
kurikulum
|
3
|
|
|
4) Kandungan kurikulum:
i) Pentafsiran dan menterjemahkan Sukatan Pelajaran,
ii) Penetapan matlamat dan objektif kurikulum & pengajaran
iii) Tranformasi kandungan kurikulum kepada unit pengajaran dan pembelajaran
(Subjek pengkhususan)
|
9
|
|
|
5) Bahan pengajaran dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi sesuatu
unit pengajaran.
(Subjek pengkhususan)
|
3
|
|
|
6) Pentafsiran, aplikasi dan penilaian Buku Teks. (Subjek pengkhususan)
|
6
|
|
|
7) Perubahan dan inovasi kurikulum.
(Subjek pengkhususan)
|
3
|
|
|
8) Kepimpinan kurikulum bilik darjah. (Subjek pengkhususan)
|
3
|
|
|
9) Penilaian dan Penyelidikan Kurikulum. (Subjek
pengkhususan)
|
3
|
|
|
10) Isu dan trend kurikulum bilik darjah (Subjek pengkhususan)
|
3
|
|
|
11) Rumusan: pengurusan
kurikulum bilik darjah yang berkesan ke arah memperkasakan pendidikan negara
|
3
|
|
|
Jumlah
|
42
|
PENILAIAN
|
:
|
Kerja kursus 60%
Peperiksaan Akhir 40%
|
|
RUJUKAN
|
:
|
Abu Bakar Nordin dan Ikhsan Othman (2008). Falsafah pendidikan dan kurikulum. (Edisi Kedua). Tanjong Malim:
Quantum
|
|
|
|
Henson,
K. T. (2001). Curriculum planning:
intergrating multiculturalism, constructicvism, and education reform. (2nd
Edition). Boston: Mc Graw-Hill
|
|
|
|
Mohd.
Daud Hamzah (1993). Penerokaan Teori
Kurikulum. Kuala Lumpur: DBP
|
|
|
|
Ornstein,
A.C. and Hunkins, F.P. (2009). Curriculum: foundations, principles and issues. (5th .ed.) Boston: Allyn & Bacon.
|
|
|
|
Tyler, R.W. (1992). Prinsip asas
kurikulum dan pengajaran. (Terjemahan) Kamaruddin Hussin dan Hazil Abdul
Hamid. Kuala Lumpur: DBP
|
JADUAL PENGAJARAN 14 MINGGU
Minggu
|
Tajuk Kuliah
|
Sub Tajuk
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aktiviti/
Strategi
|
KI
|
Rujukan
|
1
|
·
Pengenalan kepada kursus.
·
Konsep dan pengertian pendidikan dan pengurusan kurikulum
|
i. RI dan kandungan dan Penilaian kursus.
ii. Pengertian pendidikan dan
kurikulum
iii. Hubungkait di antara pendidikan dan kurikulum
|
·
Mengenalpasti kandungan
dan penilaian kursus
·
Menjelaskan konsep
pendidikan dan kurikulum.
|
Kuliah
Bincang
Soal jawab
|
C2
TS3
|
Olivia,
P.F. (1992). Ornstein, A.C. and Hunkins, F.P. (2004).
|
2
|
Teori kurikulum
|
Teori kurikulum berasaskan sekolah. Perbandingan di
antara
i. Teori behaviorisme
ii. Teori konstruktivisme
|
·
Menganalisis teori kurikulum berasas sekolah
·
Membandingkan teori
kurikulum bihaviorisme dan konstruktivisme
|
Kuliah
Bincang
Soal jawab
|
C4
TS3
|
Mohd. Daud Hamzah (1993)
Ornstein, A.C. and Hunkins, F.P. (2004).
|
3
|
Reka bentuk dan Model kurikulum
|
i. Rekabentuk
kurikulum dan prinsip penyusunannya
ii. Membanding model kurikulum linear (Tyler) dan Model
berasas masalah/ projek.
|
·
Mengenalpasti
model-model kurikulum berasas bilik darjah.
·
Menganalisis ciri-ciri
model kurikulum linear dan model kurikulum berasas masalah.
|
Kuliah
Bincang
Soal jawab
|
C3
TS3
|
Tyler, R.W. (1992).
Henson,
K. T. (2001).
|
4
|
Kandungan kurikulum:
Pentafsiran dan menterjemahkan berdasarkan SP & HSP (Subjek Pengkhususan)
|
i. Sukatan pelajaran dan kandungan kurikulum.
ii. Penyusunan kandungan kurikulum.
|
Mentafsir dan menterjemah kurikulum berdasarkan sukatan pelajaran dan
huraian sukatan pelajaran.
|
Kuliah
Bincang
Projek
|
C3
TS3
|
Tyler, R.W. (1992).
Ornstein, A.C. and Hunkins, F.P. (2004).
|
5
|
Kandungan kurikulum: Perancangan pelaksanaan kandungan kurikulum
(Subjek Pengkhususan)
|
i. Perancangan
kurikulum bilik darjah ( Tahunan dan harian)
ii. Penulisan objektif yang eksplisit.
|
Mengkategorikan perancangan kurikulum bilik darjah berasaskan sukatan
pelajaran menerusi objektif yang eksplisit.
|
Kuliah
Bincang
Projek
|
C5
TS3
|
Ornstein, A.C. and Hunkins, F.P. (2004).
Henson,
K. T. (2001).
|
6
|
Kandungan kurikulum: Pemilihan kandungan subjek dan aktiviti pelaksanaan.
(Subjek Pengkhususan)
|
i. Pemilihan kandungan subjek berasaskan rancangan tahunan dan harian.
ii. Keberkesanan aktiviti pelaksanaan kurikulum bilik darjah berasaskan model
objektivisme dan model konstruktisme
|
i. Menganalisis asas-asas pemilihan kandungan subjek.
ii. Membandingkan aktiviti pelaksanaan kurikulum bilik darjah dua model yang
berbeza.
|
Kuliah
Bincang
Projek
|
C3
TS3
|
Henson,
K. T. (2001).
Tyler, R.W. (1992).
Ornstein, A.C. and Hunkins, F.P. (2004).
|
7
|
Bahan pengajaran dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P & P) bagi
sesuatu unit pengajaran.
(Subjek pengkhususan)
|
i. Bahan pengajaran dan pengalaman pembelajaran
ii. Prinsip memilih, mengolah, membina, mengguna dan menilai bahan-bahan
pengajaran
|
·
Menganalisis kon
pengalaman pembelajaran berasaskan penggunaan bahan.
·
Menganalisis
prinsip-prinsip dalam mengaplikasi bahan dalam P & P.
|
Kuliah
Bincang
Projek
|
C4
TS3
|
Ornstein, A.C. and Hunkins, F.P. (2004).
Henson,
K. T. (2001).
|
8
|
Pentafsiran, aplikasi dan penilaian Buku Teks (Subjek
Pengkhususan)
|
i. Pentafsiran kandungan buku teks (fakta, konsep, generalisasi, prinsip dan
teori)
ii. Kemahiran pengunaan buku teks (penyusunan & penyediaan kandungan)
|
Menganalisis kandungan dan kemahiran penggunaan buku teks.
|
Kuliah
Bincang
Projek
|
C4
TS3
|
Henson,
K. T. (2001).
|
9
|
Pentafsiran, aplikasi dan penilaian Buku Teks (Subjek
Pengkhususan)
|
i. Penilaian kandungan buku teks
(Kesinambungan, urutan, skop,
integrasi dan imbangan)
|
Menilai kandungan buku teks
|
Kuliah
Bincang
Projek
|
C6
TS3
|
Ornstein, A.C. and Hunkins, F.P. (2004).
Henson,
K. T. (2001).
|
10
|
Perubahan dan inovasi kurikulum bilik darjah.
(Subjek Pengkhususan)
|
i. Perubahan kurikulun secara
holistik
ii. Perubahan kurikulum secara selektif (inovasi)
|
Menganalisis perubahan kurikulum yang berlaku pada peringkat subjek dan
kurikulum umum.
|
Kuliah
Bincang
|
C4
TS3
|
Ornstein, A.C. and Hunkins, F.P. (2004).
Henson,
K. T. (2001).
|
11
|
Kepimpinan kurikulum bilik darjah (Subjek Pengkhususan)
|
i. Kepimpinan kurikulum dan
pengajaran yang berkesan.
ii. Peranan guru sebagai pengamal relfektif dalam mengurus
kurikulum di bilik darjah.
|
i. Menganalisis kepimpinan kurikulum dan kepimpinan pengajaran.
ii. Mensintesis peranan guru sebagai pengamal reflektif dalam mengurus
kurikulum di bilik darjah
|
Kuliah
Bincang
|
C5
P2
|
Abu Bakar Nordin dan Ikhsan Othman (2008).
|
12
|
Penilaian dan
Penyelidikan Kurikulum bilik darjah. (Subjek
pengkhususan)
|
i. Model dan prinsip penilaian kurikulum bilik darjah (Cth: CIPP)
ii. Kajian Tindakan sebagai model penyelidikan kurikulum bilik darjah.
|
i. Menganalisis model dan prinsip penilaian kurikulum bilik darjah.
ii. Menganalisis perlaksanaan penyelidikan kurikulum di bilik darjah.
|
Kuliah
Bincang
Soal jawab
|
C4
|
Ornstein, A.C. and Hunkins, F.P. (2004).
Henson,
K. T. (2001).
Tyler, R.W. (1992).
|
13
|
Isu dan trend
pengurusan kurikulum bilik darjah (Subjek pengkhususan)
|
Isu dan trend pengurusan kurikulum bilik darjah. (Cth: Pentaksiran
holistik, pelbagai kecerdasan, buku teks, pemilihan subjek dan sebagainya)
|
Menganalisis dan menilai isu-isu dan trend pengurusan kurikulum bilik
darjah.
|
Kuliah
Bincang
Soal jawab
|
C43
|
Ornstein, A.C. and Hunkins, F.P. (2004).
Henson,
K. T. (2001).
|
14
|
Rumusan:
Pengurusan kurikulum bilik
darjah yang berkesan ke arah memperkasakan pendidikan negara
|
Pengurusan kurikulum bilik darjah ke arah memperkasakan pendidikan
negara.
|
Membahaskan hubungkait di antara pengurusan kurikulum bilik darjah yang
berkesan terhadap pencapaian matlamat pendidikan negara.
|
Bincang
Soal-jawab
|
C6
A3
|
|
KEMAHIRAN INSANIAH (KI)
1. Penerapan
Aktiviti
|
KOM
|
KBPM
|
PBPM
|
PSK
|
PIM
|
ETIK
|
KU
|
Kuliah
|
|
|
√
|
|
|
|
|
Kerja Kursus
|
√
|
|
|
√
|
|
|
|
Petunjuk:
KOM : Kemahiran Komunikasi
KBPM : Kemahiran Berfikir dan
Penyelesaian masalah
PBPM : Kemahiran Belajar Berterusan dan
Pengurusan Maklumat
PSK : Kemahiran Kerja Berpasukan
PIM : Kemahiran Kepimpinan
ETIK : Etika Profesional
KU : Kemahiran Keusahawanan
2. Skala Pengredan
SKALA
|
KRITERIA
|
5
|
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan
pada tahap cemerlang
|
4
|
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan
pada tahap baik
|
3
|
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan
pada tahap memuaskan
|
2
|
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan
pada tahap minimum
|
1
|
Lemah dan perlu diperbaiki
|
No comments:
Post a Comment