Model Perbincangan Dalam Konteks Biasa
Model perbincangan biasa ini adalah sesuai untuk strategi pengajaran dan pembelajaran keseluruhan kelas di antara guru dengan murid, dan kumpulan-kumpulan kecil (sesi buzz) di antara murid dengan murid.
Langkah-langkah perbincangan ini biasanya mengandungi lima peringkat, iaitu: peringkat rancangan, permulaan, perbincangan, rumusan dan penutup.
Peringkat Rancangan
- Tetukan topik perbincangan yang sesuai dengan objektif pelajaran, kebolehan dan minat murid.
- Sediakan bahan-bahan dan kemudahan yang diperlukan.
Peringkat Permulaan
- Guru menerangkan tujuan perbincangan dan konsep topik yang berkaitan.
- Bahagikan kelas kepada kumpiulan-kumpulan kecil.
- Lantik pengerusi dan pencatat bagi setiap kumpulan.
- Susun meja-kerusi dalam bentuk yang sesuai.
Peringkat Perbincangan
- Pengerusikan menggalakkan setiap ahli memberi pendapat masing-masing.
- Ahli-ahili kumpulan mengemukakan pendapat mereka.
- Pencatat merekodkan pendapat-pendapat mereka yang dikemukakan.
- Guru bergerak dari satu kumpulan ke satu kumpulan yang lain untuk memberi bimbingan supaya perbincangan murid tidak terpesong daripada tujuannya.
Peringkat Rumusan
- Kumpulan-kumpuilan kecil dibubar dan duduk semula dalam bentuk keseluruhan kelas.
- Pencatat memainkan peranan sebagai pelapor dengan menyampaikan hasil perbincangan mereka di depan kelas.
- Guru membimbing pelapor membuat penyelarasan antara pendapat-pendapat yang dikemukakan.
Peringkat Penutup
- Guru membuat rumusan dan ulasan tentang perbincangan yang telah dijalankan.
- Murid-murid merekodkan rumusan atau atau isi-isi penting dalam buku nota mereka.
No comments:
Post a Comment