Komunikasi
Peranan Komunikasi
- mempercepatkan proses perdagangan
- melicinkan sistem urusan bank dan kewangan
- menyebarkan maklumat , berita dan pesanan
- mewujudkan dan memperluaskan pasaran
- mengurangkan kerugian dan kerosakan
- memudahkan kawalan dan pengurusan perniagaan
- memudahkan kegiatan promosi
Perkhidmatan Komunikasi
- Terdiri daripada empat jenis yang penting
- Televisyen dan radio
- Perkhidmatan pos
- Perkhidmatan telemunikasi
- Perkhidmatan kurier
- Televisyen dan radio
- Menyampaikan berita dan maklumat tentang barang dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh peniaga kepada orang ramai
- Mempunyai liputan pengaruh yang luas
- Menarik perhatian orang ramai
- Meluaskan pasaran
- Menambah prestij barang dan perkhidmatan di pasaran
- Perkhidmatannya termasuklah radio dan Televisyen Malaysia (RTM) , Stesen Televisyen Malaysia Berhad (TV3) dan ASTRO
- Perkhidmatan Pos
Termasuklah perkhidmatan mel , perkhidmatan kaunter , dan perkhidmatan lain .
a. Perkhidmatan mel
- Surat melibatkan perkhidmatan surat-menyurat dan paling popular kerana kos paling rendah
- Poskad kiriman mesej tanpa menggunakan sampul surat dan memerlukan bayaran setem
- Poslaju mengirimsurat , bungkusan , dokumen , dan sebagainya
- Pos ekspres menghantarsurat , dokumen dan bungkusan yang diperlukan segera di tempat penerimaan
- Mel berinsurans kiriman mel diberi perlindungan insurans dan sesuai untuk barang-barang bernilai
- Aerogram mesej ditulis atas kertas mel yang khas dan dilipat sebelum diposkan
- Perkhidmatan kad jawapan perniagaan menjimatkan masa dan peniaga dikenakan bayaran tertentu
- Perkhidmatan pos bungkusan sesuai untuk mengirim barang yang tidak melebihi 10 kilogram
- Peket kecil sesuai untuk menghantar sampel atau barang kecil yang tidak melebihi 1 kilogram dan tidak boleh diinsuranskan
- Persuratan untuk orang buta kiriman mel secara percuma yang tidak melebihi 7 kilogram dan bungkusan atau mel mesti dilabelkan perkataan ’Persuratan untuk orang buta’
b. Pekhidmatan kaunter
i ) Perkhidmatan jualan
- Menjual barang-barang seperti setem , poskad , sampul surat hari pertama , buku setem , buku poskod , aerogram , dank upon jawapan antarabangsa
ii ) Perkhidmatan pembayaran
- Termasulahlah wan pos dan kiriman wang
- Wang pos
- Tempoh laku selama 3 bulan dari tarikh dikeluarkan untuk wang pos Malaysia
- Mengirim jumlah wang yang kecil ke negara-negara Komanwel dan Britian
- Kiriman wang
- Kiriman wang antarabangsa dikenakan komisen
- Kiriman biasa domenstik untuk nilai maksimum yang berjumlah RM10 000
- Kiriman wang ekspres melalui talian terus komputer secara mudah dan cepat
- Perkhidmatan agensi
Jenis Agensi
| Jenis Pekhidmatan |
Tenaga Telekom Malaysia | Bayaran bil telefon |
Tenaga Nasional Berhad | Bayaran bil elektrik |
Amanah Saham Nasional | Caruman pelaburan daripada pelanggan |
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja(KWSP) | Mengeluarkan wang pencen kepada para pesara |
Lemabaga Tabung Haji | Menerima tabungan untuk haju masa depan |
c. Perkhidmatan lain termasuklah :
- Poste Restante
- Peti surat persendirian
- Bayar Waktu Terima
- Khidmat beg berkunci
- Tiket serahan tingkap
- Perkhidmatan mesin franking
- Perkhidmatan telegram
- Perkhidmatan telemunikasi
a. Perkhidmatan lisan
- Telefon
- Panggilan tanpa tol
- Videofon
- Radio maritim
- Sidang audio
- Telefon bimbit
- Telesok
b. Perkhidmatan bercetak
- Telegram cara pengiriman berita bertulis yang paling cepat dan dapat mengelakkan kekeliruan yang mungkin berlaku jika berita dikiriman secara lisan
- Teleks cara pengiriman berita dan maklumat melalui mesin yang dipanggilteleprinter
- Telefaks merupakan salinan pendua yang menyerupai salinan asal dan perkhidmatan ini sesuai untuk enghantar salinan carta , grafik , gambar dokumen dan berita bertulis ke tempat yang lain
c. Perkhidmatan audio visual
- Internet merupakan perkhidmatan telekomunikasi yang muah , cepat dan canggih
- Sidang video (Video Conferencing) membolehkan dua pihak yang berada di tempat yang jauh berhubun secara audio-visual
- MAYPAC merupakan kemudahan komunikasi yang membolehkan data-data dihantar dan diterima antara terminal komputer
- E-mel dapat menghantar dan menerima mesej menerusi talian rangkaian komputer
- Perkhidmatan Kurier
- Merupakan [erkhidmatan penghantaran barang , dokumen ,dan mel dengan segera
- Perkhidmatan serahan dari pintu ke pintu
- Kelebihan perkhidmatan kurier ialah cepat , cekap , mudah , menjimatkan kerja penghantaran , keselamatan kiriman terjamin dan dapat memastikan kiriman sampai pada tangan penerima
- Kekurangan pekhidmatan kurier ialah mahal , kegunaanya terhad dan tidak sesuai untuk penghantaran berat pukal dan besar
- Contoh : PoslajuMalaysia, DHL Worldwide Express dan united Parcel Services (UPS)
Faktor-faktor pemilihan jenis Komunikasi
- kos terlibat
- jarak penghantaraan maklumat atau barang
- kesegaraan sesuatu maklumat atau barang diperlukan
- mudah didapati untuk memudahkan kerja dan menjimatkan masa
- jenis maklumat yang dikirim atau dihantar
No comments:
Post a Comment