Kata motivasi

"Tiada siapa yang paling pandai dan paling bodoh di dunia ini kerana setiap yang pandai itu boleh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai."
Jadilah Guru yang Cemerlang Dunia & Akhirat

Wednesday, September 12, 2012

RI untuk Pemikiran Kritis dan Kreatif


Pengesahan Ketua Jabatan:
 
 
 
 
Tarikh:

 

 

 

 

 

 

 
 
REKA BENTUK KURIKULUM KURSUS DAN PERANCANGAN INSTRUKSIONAL
 
Fakulti                                    :           PENGURUSAN DAN EKONOMI
Jabatan                      :           PENGURUSAN DAN KEPIMPINAN
Semester                    :           SEMESTER 1
Sesi                             :           SESI 2012/2013
Nama Kursus                        :           PEMIKIRAN KRITIS DAN KREATIF

Kod Kursus               :           PPP 4023

Jam Kredit                 :           3 JAM
 
 
MAKLUMAT PENYELARAS
 
Nama Penyelaras
PN. SUZYANTY MOHD. SHOKORY
E-mail
suzyanty@fpe.upsi.edu.my
No. Telefon.
015-48117479
 
MAKLUMAT PENSYARAH:           
 
Nama Pensyarah
 
E-mail
 
No. Telefon.
 
 
 
SINOPSIS KURSUS :
 
Kursus ini memperkenalkan konsep-konsep, isu-isu dan cara pelaksanaan pemikiran kritis dan kreatif dalam pendidikan. Kursus ini menyediakan pelajar dengan satu kerangka konseptual untuk mengenal pasti masalah dalam kehidupan seharian dan teknik-teknik penyelesaian masalah. Pendedahan ini akan membangunkan kemahiran pemikiran kritikal dan kreatif pelajar untuk pembelajaran sepanjang hayat. 
 
(This course introduces concepts, issues and ways of implementing critical and creative thinking in education. It provides students with the conceptual framework to identify problems in everyday life and techniques of problem solving. By widening their horizons, the course develops students’ critical and creative thinking skills for their life long learning.)
 
 
 
 
 
OBJEKTIF KURSUS :
 
Di akhir kursus pelajar dapat:
 
i.              Menjelaskan konsep asas pemikiran.                                  
ii.             Menghuraikan teori-teori pemikiran dari perspektif barat dan Islam.
iii.            Menerangkan konsep asas pemikiran kritis dan kreatif.                            
iv.           Menghuraikan pelbagai teknik pemikiran kreatif.
v.            Menilai dan mengaplikasikan KBKK dalam proses pembelajaran dan pengajaran.                                             
 
 
 
HASIL PEMBELAJARAN :
 
i.    Menganalisis konsep, proses dan teknik pemikiran kritis dan kreatif.
ii.   Mengaplikasikan pelbagai pendekatan dan teknik pemikiran kritis dan kreatif     
      dalam proses pembelajaran dan pengajaran.
iii.  Mempamerkan sikap tingkah laku yang positif.
iv.  Bekerja secara berpasukan untuk melaksanakan tugasan yang
                      diamanahkan.
 
 
 
RUJUKAN UTAMA :
 
Jamal @ Nordin Yunus, Khuan Wai Bing, Marinah Awang, Suzyanty Mohd Shokory & Zuraidah Zainol (2012). Pemikiran Kritis dan Kreatif: Teori dan Aplikasi. Kaisar Media Kreatif.
 
Ruggiero, V. R. (2010). The art of thinking: a guide to critical and creative thought (9 th ed.). New York, USA: Pearson.
 
Ying, K.K and So, C.H. (2006). Creative and critical thinking. Singapore: Pearson.
 
 
 
 
KAEDAH PENGAJARAN:
Kuliah, perbincangan, refleksi (cadangan: case study, tayangan video, artikel dan jurnal), pembentangan tugasan, rujukan (cadangan: buku, modul dan internet searching).
 
 
 
 
 
 
KAEDAH PENERAPAN KI:
AKTIVITI / KI
KOM
KBPM
PBPM
PSK
PIM
ETIK
KU
Kuliah
v
v
 
 
 
v
 
Tugasan berkumpulan
v
v
 
v
 
v
 
Pembentangan
v
 
 
v
 
v
 
 
 
Petunjuk :
 
KOM – Kemahiran Berkomunikasi
KBPM – Kemahiran Berfikir dan Penyelesaian Masalah
PBPM – Kemahiran Pembelajaran Berterusan dan Pengurusan Maklumat
PSK – Kemahiran Kerja Berpasukan
PIM – Kemahiran Kepimpinan
ETIK – Etika Profesional
KU – Kemahiran Keusahawanan
 
 
PENILAIAN PRESTASI PELAJAR:
 
i.              Kerja Kursus (60%)
 
·         Ujian Pertengahan Semester (20%)
·         Tugasan Berkumpulan 1 (10%)
·         Tugasan Berkumpulan 2 (20%)
·         Pembentangan Tugasan (10%)
 
 
ii.             Peperiksaan Akhir Semester (40%)
 
 
PENGGREDAN SKALA UPSI
Gred
Julat Markah
PNG(S/K)
Taraf
A
80 – 100
4.00
Cemerlang
A-
75 – 79
3.70
Cemerlang
B+
70 – 74
3.40
Kepujian
B
65 – 69
3.00
Kepujian
B-
60 – 64
2.70
Kepujian
C+
55 – 59
2.40
Lulus
C
50 – 54
2.00
Lulus
C-
45 – 49
1.70
Lulus Lemah
D+
40 – 44
1.40
Lulus Lemah
D
35 – 39
1.00
Lulus Lemah
F
0 – 34
0
Gagal
 
 
 
 
 
PENGREDAN SKALA KEMAHIRAN INSANIAH
SKALA
KRITERIA
5
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap cemerlang
4
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap baik
3
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap memuaskan
2
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap minimum
1
Lemah dan perlu diperbaiki

No comments:

Post a Comment