Kata motivasi

"Tiada siapa yang paling pandai dan paling bodoh di dunia ini kerana setiap yang pandai itu boleh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai."
Jadilah Guru yang Cemerlang Dunia & Akhirat

Wednesday, September 12, 2012

RI untuk Kajian Tindakan Dalam Pendidikan



Pengesahan Ketua Jabatan:
 
 
 
 
Tarikh:




UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS

 

RANCANGAN INSTRUKSIONAL




Fakulti                                    : Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia

Jabatan                      : Jabatan Asas Pendidikan

Semester                    : Satu

Sesi                             : 2012/2013    

Nama Kursus                        : Kajian Tindakan Dalam Pendidikan        

Kod Kursus               : KPR 4063


Jam Kredit                 : 3 kredit (3 jam kuliah)

Prasyarat                   : Tiada

 

 

Butir-butir Pensyarah :

 

Nama                          :

 

 

E-mail                         :

 


Nombor Telefon        :


 

No.bilik                       :

 

 

SINOPSIS KURSUS             :

 

Kursus ini meliputi aspek-aspek yang berkaitan dengan latarbelakang sejarah dan pemikiran kajian tindakan, definisi, rasional dan kepentingan kajian tindakan.  Di samping itu prosedur dan proses menjalankan kajian tindakan juga akan diberi tumpuan.  Kemahiran-kemahiran khusus berkait dengan perlaksanaan kajian tindakan seperti kaedah dan teknik pengumpulan data, analisis dan interpretasi serta menulis proposal kajian tindakan juga akan diberi perhatian.  Isu-isu lain yang berkaitan dengan melaksanakan kajian tindakan dengan lebih beretika dan berkesan seperti isu etika, kesahan dan kebolehpercayaan dan generalisasi akan didedahkan.  Bukti-bukti kajian tindakan akan dijadikan bahan untuk pelajar memahami dan menganalisis dapatan kajian tindakan bagi mendapatkan pemahaman serta kemahiran yang sesuai dalam melaksanakan kajian tindakan.

.

 

 

 

LEARNING OURCOMES : (*Overall)

1. Pelajar dapat mengenalpasti pelbagai jenis masalah dalam penyelidikan pendidikan
 
2. Pelajar dapat menguasai pengetahuan dan kemahiran dalam menjalankan kajian tindakan di sekolah
3. Pelajar dapat menilai secara kritikal hasil kajian tindakan
 
4. Pelajar dapat menjalankan kajian tindakan di sekolah
 

 

RUJUKAN UTAMA               :

 

Othman Bin Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan

Carr, W. and Kemmis, S. (1986) Becoming Critical. Education, Knowledge and Action Research, Lewes: Falmer.

Elliot, J. (1991) Action Research for Educational Change, Buckingham: Open University Press.

 

RUJUKAN TAMBAHAN      :

 

MacIntyre, C. (2002) The Art of the Action Research in the Classroom, London: David Fulton.

McNiff, J. (1994) Action Research: Principles and Practice, London:Routledge

Mills, G.E. (2003). Action Research: A Guide for the Teacher Researcher, 2nd Ed., Upper Saddle River NJ: Merrill.

Stenhouse, L., (1975). An Introduction to Curriculum Research and Development. London:Heinemann

Zuber-Skerritt, O. (ed.) (1996) New Directions in Action Research, London: Falmer

 

STRUKTUR PENGAJARAN           :

PENILAIAN    :

 

TUGASAN
 
Tugasan 1 Menyediakan Kertas Cadangan Kajian Tindakan
Tugasan 2 Menyediakan Laporan Kajian Tindakan
 
 
20 %
40%
 
PEPERIKSAAN AKHIR
 
40%
 
JUMLAH
 
100%

 

PEMBAHAGIAN STUDENT LEARNING TIME (SLT)

Peruntukan SLT Kursus =   78 jam

No.
Aktiviti
Jumlah Jam
1. Kuliah
42 jam
2. Tugasan
36 jam
3.  
 
4.  
 
5.  
 
  Jumlah jam keseluruhan
78 jam

 

GRED KURSUS

Gred
Julat Markah
PNG(S/K)
Taraf
A
80 – 100
4.00
Cemerlang
A-
75 – 79
3.70
Cemerlang
B+
70 – 74
3.40
Kepujian
B
65 – 69
3.00
Kepujian
B-
60 – 64
2.70
Kepujian
C+
55 – 59
2.40
Lulus
C
50 – 54
2.00
Lulus
C-
45 – 49
1.70
Lulus Lemah
D+
40 – 44
1.40
Lulus Lemah
D
35 – 39
1.00
Lulus Lemah
F
0 – 34
0
Gagal

 

 

 

 

 

JADUAL PENGAJARAN

 

KULIAH
TAJUK
KULIAH
RUJUKAN
 
Minggu 1
 
 
Pengenalan kepada Kajian Tindakan Dalam Pendidikan – An Overview
 
 
 
 
 
 
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
 
Elliot, J. (1991) Action Research for Educational Change, Buckingham: Open University Press.
 
 
Minggu 2
 
 
Pengenalan kepada Jenis-jenis penyelidikan. Definisi dan kepentingan.
 
 
 
 
 
 
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
 
Elliot, J. (1991) Action Research for Educational Change, Buckingham: Open University Press.
 
 
Minggu 3
 
 
Guru sebagai Penyelidik
 
 
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
 
Elliot, J. (1991) Action Research for Educational Change, Buckingham: Open University Press.
 
 
Minggu 4
 
 
 
 
 
 
Latar Sejarah, Pemikiran. Konsep dan Ciri-ciri Kajian Tindakan
 
 
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
 
Elliot, J. (1991) Action Research for Educational Change, Buckingham: Open University Press.
 
 
Minggu 5
 
 
 
Proses dan Prosedur Kajian Tindakan
 
 
 
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
 
Elliot, J. (1991) Action Research for Educational Change, Buckingham: Open University Press.
 
 
Minggu 6
 
 
 
Menulis Kertas Cadangan Kajian Tindakan
 
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
 
Elliot, J. (1991) Action Research for Educational Change, Buckingham: Open University Press.
 
 
Minggu 7
 
 
 
 
Merancang  dan Melaksana Kajian Tindakan
·         Peringkat Tinjauan – Mengenalpasti Masalah
 
·         Sorotan literatur
 
 
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
 
Bogdan, R.C. & Biklen, S.K., (1998) Qualitative Research for Education, An Introduction to Theory and Methods, 3rd Ed., Boston:Allyn & Bacon
 
 
Minggu 8
 
 
 
 
 
 
 
Merancang  dan Melaksana Kajian Tindakan
·         Peringkat Merancang Tindakan
 
·         Peringkat Tindakan
 
 
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
 
Bogdan, R.C. & Biklen, S.K., (1998) Qualitative Research for Education, An Introduction to Theory and Methods, 3rd Ed., Boston:Allyn & Bacon
 
 
Minggu 9
 
 
 
Merancang dan Melaksana Kajian Tindakan
·         Peringkat Memerhati. Menganalisis dan Menginterpretasi Data
 
 
 
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
 
Bogdan, R.C. & Biklen, S.K., (1998) Qualitative Research for Education, An Introduction to Theory and Methods, 3rd Ed., Boston:Allyn & Bacon
 
 
 
Minggu 10
 
 
 
Merancang dan Melaksana Kajian Tindakan
  • Peringkat Menilai dan Refleksi
 
 
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
 
Bogdan, R.C. & Biklen, S.K., (1998) Qualitative Research for Education, An Introduction to Theory and Methods, 3rd Ed., Boston:Allyn & Bacon
 
 
Minggu 11
 
 
 
Melapor Dapatan Kajian Tindakan
·         Analisis Data dan Interpretasi Data
 
·         Format Laporan
 
 
 
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
 
Bogdan, R.C. & Biklen, S.K., (1998) Qualitative Research for Education, An Introduction to Theory and Methods, 3rd Ed., Boston:Allyn & Bacon
 
 
Minggu 12
 
 
 
 
 
 
Cabaran, Isu dan kualiti Kajian Tindakan
·     Etika
·     Generalisasi
 
·     Kesahan dan Kebolehpercayaan
 
 
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
 
Bogdan, R.C. & Biklen, S.K., (1998) Qualitative Research for Education, An Introduction to Theory and Methods, 3rd Ed., Boston:Allyn & Bacon
 
 
 
Minggu 13
 
 
Menganalisis dan menilai Laporan Kajian Tindakan
 
 
 
 
 
Othman Lebar (2009), Modul Kajian Tindakan
 
Guba, E. (1990) The Paradigm Dialog, Beverly Hills, CA:Sage
 
 
 
Minggu 14
 
 
 
Rumusan
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tugasan Kerja Kursus 1

 

1.         Menyediakan proposal/kertas cadangan Kajian Tindakan (Berkumpulan) – 20%

 

n  Mengenalpasti masalah kajian – pelajar dikehendaki menemubual guru di sekolah untuk mengenalpasti masalah berkait dengan pengajaran dan pembelajaran.  Pelajar dikehendaki menulis laporan tentang temubual dengan menyatakan masalah yang dikenalpasti.  Laporan ditulis dalam tiga muka surat.

n  Membuat kajian literatur tentang masalah yang telah dikenalpasti dan membuat penulisan tentang kajian literatur yang telah dibuat.  Laporan dalam 3 muka surat.

n  Mengenalpasti teknik pengumpulan data untuk mengumpul data tentang masalah yang dikenalpasti – Sediakan cadangan teknik pengumpulan data yang akan digunakan dalam 2 muka surat

n  Merancang tindakan yang akan dijalankan serta tuliskan perancangan yang akan dijalankan.

n  Melengkapkan proposal kajian

 

Penyediaan secara berkumpulan seramai 3/4 orang.

 

Format Proposal:

 

Sediakan proposal kajian tindakan dalam 15 – 20 muka surat.  Ditaip dengan langkau 1.5, jenis dan saiz font  adalah Arial 11. 

 

Tarikh menghantar portfolio: Minggu 8

 

 

 

Tugasan Kerja Kursus 2

 

2.         Menilai laporan Kajian Tindakan – 40%

 

n  Penyediaan laporan Kajian Tindakan secara berkumpulan seramai 3/4 orang (kumpulan yang sama dengan penyediaan proposal)

n  Format Laporan:

n  Penilaian ditulis dalam 8 – 10 muka surat.  Ditaip dengan langkau 1.5, jenis dan saiz font adalah Arial 11

n             

            Tarikh menghantar penilaian laporan: Minggu 12

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment