Pengesahan Ketua
Jabatan:
Tarikh:
|
REKA BENTUK KURIKULUM KURSUS DAN PERANCANGAN
INSTRUKSIONAL
Fakulti : PENGURUSAN DAN EKONOMI
Jabatan : PENGURUSAN DAN KEPIMPINAN
Semester : SEMESTER 1
Sesi : SESI 2012/2013
Nama Kursus : PEMIKIRAN KRITIS DAN KREATIF
Kod
Kursus : PPP 4023
Jam Kredit : 3 JAM
MAKLUMAT PENYELARAS
Nama Penyelaras
|
PN. SUZYANTY MOHD. SHOKORY
|
E-mail
|
suzyanty@fpe.upsi.edu.my
|
No. Telefon.
|
015-48117479
|
MAKLUMAT PENSYARAH:
Nama Pensyarah
|
|
E-mail
|
|
No. Telefon.
|
|
SINOPSIS KURSUS :
Kursus ini memperkenalkan konsep-konsep, isu-isu dan cara
pelaksanaan pemikiran kritis dan kreatif dalam pendidikan. Kursus ini
menyediakan pelajar dengan satu kerangka konseptual untuk mengenal pasti
masalah dalam kehidupan seharian dan teknik-teknik penyelesaian masalah. Pendedahan ini akan membangunkan kemahiran pemikiran kritikal dan kreatif
pelajar untuk pembelajaran sepanjang hayat.
(This course introduces concepts, issues and ways of
implementing critical and creative thinking in education. It provides students
with the conceptual framework to identify problems in everyday life and
techniques of problem solving. By widening their horizons, the course develops
students’ critical and creative thinking skills for their life long learning.)
OBJEKTIF KURSUS :
Di akhir kursus pelajar dapat:
i.
Menjelaskan konsep asas
pemikiran.
ii.
Menghuraikan teori-teori
pemikiran dari perspektif barat dan Islam.
iii.
Menerangkan konsep asas
pemikiran kritis dan kreatif.
iv.
Menghuraikan pelbagai teknik pemikiran kreatif.
v.
Menilai dan
mengaplikasikan KBKK dalam proses pembelajaran dan pengajaran.
HASIL PEMBELAJARAN :
i. Menganalisis konsep, proses dan teknik
pemikiran kritis dan kreatif.
ii. Mengaplikasikan pelbagai pendekatan dan teknik pemikiran
kritis dan kreatif
dalam proses pembelajaran dan pengajaran.
iii. Mempamerkan sikap
tingkah laku yang positif.
iv. Bekerja secara berpasukan untuk melaksanakan tugasan
yang
diamanahkan.
RUJUKAN UTAMA :
Jamal @ Nordin Yunus, Khuan Wai Bing, Marinah Awang, Suzyanty Mohd Shokory
& Zuraidah Zainol (2012). Pemikiran
Kritis dan Kreatif: Teori dan Aplikasi. Kaisar Media Kreatif.
Ruggiero, V. R. (2010). The art of thinking: a guide to critical and
creative thought (9 th ed.). New York, USA: Pearson.
Ying, K.K and So, C.H. (2006). Creative and critical thinking. Singapore: Pearson.
KAEDAH PENGAJARAN:
Kuliah, perbincangan, refleksi
(cadangan: case study, tayangan
video, artikel dan jurnal), pembentangan tugasan, rujukan (cadangan: buku,
modul dan internet searching).KAEDAH PENERAPAN KI:
AKTIVITI / KI
|
KOM
|
KBPM
|
PBPM
|
PSK
|
PIM
|
ETIK
|
KU
|
Kuliah |
v
|
v
|
|
|
|
v
|
|
Tugasan berkumpulan |
v
|
v
|
|
v
|
|
v
|
|
Pembentangan |
v
|
|
|
v
|
|
v
|
|
Petunjuk :
KOM – Kemahiran
Berkomunikasi
KBPM – Kemahiran
Berfikir dan Penyelesaian Masalah
PBPM – Kemahiran
Pembelajaran Berterusan dan Pengurusan Maklumat
PSK – Kemahiran
Kerja Berpasukan
PIM – Kemahiran
Kepimpinan
ETIK – Etika
Profesional
KU – Kemahiran
Keusahawanan
PENILAIAN PRESTASI PELAJAR:
i.
Kerja Kursus (60%)
·
Ujian Pertengahan Semester (20%)
·
Tugasan Berkumpulan 1 (10%)
·
Tugasan Berkumpulan 2 (20%)
·
Pembentangan Tugasan (10%)
ii.
Peperiksaan Akhir
Semester (40%)
Gred
|
Julat Markah
|
PNG(S/K)
|
Taraf
|
A
|
80 – 100
|
4.00
|
Cemerlang
|
A-
|
75 – 79
|
3.70
|
Cemerlang
|
B+
|
70 – 74
|
3.40
|
Kepujian
|
B
|
65 – 69
|
3.00
|
Kepujian
|
B-
|
60 – 64
|
2.70
|
Kepujian
|
C+
|
55 – 59
|
2.40
|
Lulus
|
C
|
50 – 54
|
2.00
|
Lulus
|
C-
|
45 – 49
|
1.70
|
Lulus Lemah
|
D+
|
40 – 44
|
1.40
|
Lulus Lemah
|
D
|
35 – 39
|
1.00
|
Lulus Lemah
|
F
|
0 – 34
|
0
|
Gagal
|
PENGREDAN SKALA KEMAHIRAN INSANIAH
SKALA
|
KRITERIA
|
5
|
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap cemerlang
|
4
|
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap baik
|
3
|
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap memuaskan
|
2
|
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap minimum
|
1
|
Lemah dan perlu diperbaiki
|
No comments:
Post a Comment